Blokker schrapt 440 winkelmedewerkers | RetailDetail

Blokker schrapt 440 winkelmedewerkers

Blokker schrapt 440 winkelmedewerkers

Winkelketen Blokker gaat reorganiseren: 440 winkelmedewerkers verliezen daarbij hun baan, bevestigt de directie. Tegelijkertijd versnelt de retailer de uitrol van zijn vernieuwde Blokker-concept.

440 banen op de tocht

"Blokker neemt maatregelen om de positie van het bedrijf in de sector 'huishoud' te versterken en om beter aan te sluiten op de behoeften van de eigentijdse consument", klinkt het in een mededeling die uitgestuurd is nadat vanmiddag eerst het personeel van Blokker bijeen werd geroepen.

 

De loonkosten moeten meer in lijn worden gebracht met de dalende omzetten in de winkels, meent de directie van Blokker. Concreet vertaalt zich dat in het ontslag van 440 winkelmedewerkers, banen die in de helft van alle 500 eigen winkels van de keten worden geschrapt. De 100 franchisewinkels blijven onaangeroerd. In totaal ziet 6% van het aantal medewerkers zijn job op deze manier verloren gaan.

 

Ook flexibilisering van de werktijden is een voorwaarde volgens de directie. Ze heeft al een adviesaanvraag bij de ondernemingsraad ingediend en zegt ook in overleg te gaan treden met de vakbonden over een sociaal plan.

 

"Vertrouwen in de toekomst"

Toch heeft Blokker vertrouwen in de toekomst, zegt Jack Peters, algemeen directeur van de formule. Het bedrijf gaat dan ook verder blijven investeren in zijn omnichannelactiviteiten en winkels. De online omzet van Blokker zou afgelopen jaar immers met ruim gegroeid 40% zijn. "In het laatste kwartaal van 2014 groeide deze omzet zelfs met 65%", luidt het.

 

Bovendien blijkt het nieuwe fysieke winkelconcept dat Blokker de afgelopen maanden in zeven pilotwinkels heeft getest een succes: de pilotwinkels laten een duidelijke omzetstijging zien ten opzichte van de overige filialen. In 2015 wordt daarom opnieuw geïnvesteerd in het nieuwe concept, aldus Peters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.