Conceptwinkel Groos wil naar het buitenland

Conceptwinkel Groos wil naar het buitenland

De eigenaars van Groos, het miniwarenhuis dat een conceptwinkel heeft in Rotterdam, willen dolgraag met hun concept ook andere landen veroveren. Momenteel zijn er nog geen concrete plannen, maar als het even kan, zullen ze maar al te graag hun idee ook naar het buitenland exporteren.

Enkel lokale producten

Het idee achter Groos is simpel: de winkel verkoopt enkel producten die lokaal te vinden zijn. "Het idee hierachter is dat Groos als luik fungeert om lokaal talent onder de aandacht te brengen en om Rotterdam als stad nóg meer op de kaart te zetten", vertelt Joos Prins, een van de oprichters, in De Telegraaf.

 

Dan gaat het niet enkel over voeding, maar ook over kunst, mode, design, boeken en lifestyle. Steeds meer ontwerpers zouden zelf komen aankloppen om te horen of ze hun producten niet in de winkel kwijt kunnen, maar niet alle werken krijgen een plaatsje bij Groos. De eigenaars houden daarbij altijd vast aan drie criteria: Rotterdamse oorsprong, kwaliteit en variatie.

 

Groos koopt de producten ook niet zelf in, maar houdt ze enkel in bewaring voor de verkopers. De winkel krijgt wel een percentage op de verkoopprijs.

 

Tjeerd Hendriks en Joos Prins, de twee bedenkers van het concept, beseffen dat dit concept ook kan werken in andere grote steden. "Een Groos in Antwerpen of Tokio met producten uit de steden zou 'gers' (tof) zijn", zegt Hendriks daarover aan De Telegraaf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Back to top