Conceptwinkel Groos wil naar het buitenland

Conceptwinkel Groos wil naar het buitenland

De eigenaars van Groos, het miniwarenhuis dat een conceptwinkel heeft in Rotterdam, willen dolgraag met hun concept ook andere landen veroveren. Momenteel zijn er nog geen concrete plannen, maar als het even kan, zullen ze maar al te graag hun idee ook naar het buitenland exporteren.

Enkel lokale producten

Het idee achter Groos is simpel: de winkel verkoopt enkel producten die lokaal te vinden zijn. "Het idee hierachter is dat Groos als luik fungeert om lokaal talent onder de aandacht te brengen en om Rotterdam als stad nóg meer op de kaart te zetten", vertelt Joos Prins, een van de oprichters, in De Telegraaf.

 

Dan gaat het niet enkel over voeding, maar ook over kunst, mode, design, boeken en lifestyle. Steeds meer ontwerpers zouden zelf komen aankloppen om te horen of ze hun producten niet in de winkel kwijt kunnen, maar niet alle werken krijgen een plaatsje bij Groos. De eigenaars houden daarbij altijd vast aan drie criteria: Rotterdamse oorsprong, kwaliteit en variatie.

 

Groos koopt de producten ook niet zelf in, maar houdt ze enkel in bewaring voor de verkopers. De winkel krijgt wel een percentage op de verkoopprijs.

 

Tjeerd Hendriks en Joos Prins, de twee bedenkers van het concept, beseffen dat dit concept ook kan werken in andere grote steden. "Een Groos in Antwerpen of Tokio met producten uit de steden zou 'gers' (tof) zijn", zegt Hendriks daarover aan De Telegraaf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top