Consumentenvertrouwen raakt Macintosh hard

Consumentenvertrouwen raakt Macintosh hard

Formulehuis Macintosh heeft in de eerste zes maanden van dit jaar een verlies van 8,9 miljoen euro geleden. Topman Frank de Moor wijt het slechte resultaat aan het "historisch lage consumentenvertrouwen" en het slechte lenteweer. Volgens de topman leidde dit tot "een kopersstaking in zomerschoenen en tuinmeubelen." Toch is Macintosh ambitieus, vooral dan op het online front.

Schuld van de schoenen

Macintosh, bekend van formules als Scapino, Dolcis, Invito en Kwantum, exploiteert bijna duizend winkels in verschillende landen. De afgelopen jaren is de nadruk steeds meer komen te liggen op de verkoop van schoenen. In die branche wordt traditioneel in de eerste maanden van het jaar verlies geleden door de opruiming van de wintervoorraden, maar normaal gesproken wordt dat vanaf het voorjaar goed gemaakt. Door het slechte weer en het lage consumentenvertrouwen is dat dit jaar niet gebeurd, zegt De Moor.

 

Het matige resultaat is ook te wijten aan de Britse schoenenformule Jones Bootmaker. Deze verlieslijdende winkelketen is vorig jaar overgenomen en nu voor het eerst volledig in de cijfers meegenomen.

 

Internet moet redding brengen

Macintosh voerde verder de investeringen in online verder op, onder meer door het opzetten van het online platform Intreza. Deze investeringen moeten in de tweede helft van het jaar helpen bij het behalen van verbeterde resultaten.

 

Daarbij wordt extra stevig ingezet op de combinatie van online en offline verkoop. Dat moet het voor klanten mogelijk maken online schoenen te passen en te kopen, waarna deze in de winkels kunnen worden opgehaald. In totaal moeten vijfhonderd winkels gaan fungeren als Intreza-afhaalpunt.

 

Opvallend is dat Macintosh ook in winkels van andere partijen ruimte ziet voor Intreza Shoepoints. Daarnaast moeten ook andere schoenenverkopers kunnen aanhaken bij het platform.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top