Consumentenvertrouwen raakt Macintosh hard | RetailDetail

Consumentenvertrouwen raakt Macintosh hard

Consumentenvertrouwen raakt Macintosh hard

Formulehuis Macintosh heeft in de eerste zes maanden van dit jaar een verlies van 8,9 miljoen euro geleden. Topman Frank de Moor wijt het slechte resultaat aan het "historisch lage consumentenvertrouwen" en het slechte lenteweer. Volgens de topman leidde dit tot "een kopersstaking in zomerschoenen en tuinmeubelen." Toch is Macintosh ambitieus, vooral dan op het online front.

Schuld van de schoenen

Macintosh, bekend van formules als Scapino, Dolcis, Invito en Kwantum, exploiteert bijna duizend winkels in verschillende landen. De afgelopen jaren is de nadruk steeds meer komen te liggen op de verkoop van schoenen. In die branche wordt traditioneel in de eerste maanden van het jaar verlies geleden door de opruiming van de wintervoorraden, maar normaal gesproken wordt dat vanaf het voorjaar goed gemaakt. Door het slechte weer en het lage consumentenvertrouwen is dat dit jaar niet gebeurd, zegt De Moor.

 

Het matige resultaat is ook te wijten aan de Britse schoenenformule Jones Bootmaker. Deze verlieslijdende winkelketen is vorig jaar overgenomen en nu voor het eerst volledig in de cijfers meegenomen.

 

Internet moet redding brengen

Macintosh voerde verder de investeringen in online verder op, onder meer door het opzetten van het online platform Intreza. Deze investeringen moeten in de tweede helft van het jaar helpen bij het behalen van verbeterde resultaten.

 

Daarbij wordt extra stevig ingezet op de combinatie van online en offline verkoop. Dat moet het voor klanten mogelijk maken online schoenen te passen en te kopen, waarna deze in de winkels kunnen worden opgehaald. In totaal moeten vijfhonderd winkels gaan fungeren als Intreza-afhaalpunt.

 

Opvallend is dat Macintosh ook in winkels van andere partijen ruimte ziet voor Intreza Shoepoints. Daarnaast moeten ook andere schoenenverkopers kunnen aanhaken bij het platform.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.