Consumentenvertrouwen raakt Macintosh hard

Consumentenvertrouwen raakt Macintosh hard

Formulehuis Macintosh heeft in de eerste zes maanden van dit jaar een verlies van 8,9 miljoen euro geleden. Topman Frank de Moor wijt het slechte resultaat aan het "historisch lage consumentenvertrouwen" en het slechte lenteweer. Volgens de topman leidde dit tot "een kopersstaking in zomerschoenen en tuinmeubelen." Toch is Macintosh ambitieus, vooral dan op het online front.

Schuld van de schoenen

Macintosh, bekend van formules als Scapino, Dolcis, Invito en Kwantum, exploiteert bijna duizend winkels in verschillende landen. De afgelopen jaren is de nadruk steeds meer komen te liggen op de verkoop van schoenen. In die branche wordt traditioneel in de eerste maanden van het jaar verlies geleden door de opruiming van de wintervoorraden, maar normaal gesproken wordt dat vanaf het voorjaar goed gemaakt. Door het slechte weer en het lage consumentenvertrouwen is dat dit jaar niet gebeurd, zegt De Moor.

 

Het matige resultaat is ook te wijten aan de Britse schoenenformule Jones Bootmaker. Deze verlieslijdende winkelketen is vorig jaar overgenomen en nu voor het eerst volledig in de cijfers meegenomen.

 

Internet moet redding brengen

Macintosh voerde verder de investeringen in online verder op, onder meer door het opzetten van het online platform Intreza. Deze investeringen moeten in de tweede helft van het jaar helpen bij het behalen van verbeterde resultaten.

 

Daarbij wordt extra stevig ingezet op de combinatie van online en offline verkoop. Dat moet het voor klanten mogelijk maken online schoenen te passen en te kopen, waarna deze in de winkels kunnen worden opgehaald. In totaal moeten vijfhonderd winkels gaan fungeren als Intreza-afhaalpunt.

 

Opvallend is dat Macintosh ook in winkels van andere partijen ruimte ziet voor Intreza Shoepoints. Daarnaast moeten ook andere schoenenverkopers kunnen aanhaken bij het platform.

Tags: