Consumentenvertrouwen verbetert licht in augustus | RetailDetail

Consumentenvertrouwen verbetert licht in augustus

Consumentenvertrouwen verbetert licht in augustus

Het Nederlandse consumentenvertrouwen is er in augustus 2016 licht op vooruitgegaan, nadat er in juli nog een scherpe daling werd vastgesteld. Dat komt vooral omdat de consumenten positiever zijn geworden over het economische klimaat.

Optimisten blijven pessimisten domineren

In juli kende de barometer van het consumentenvertrouwen, die maandelijks door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt opgesteld, nog een terugval van 5 punten naar 1 punt. Dat betekent dat er nog slechts 1 procent meer optimisten dan pessimisten waren. De daling werd toegeschreven aan de vrees voor de gevolgen van de Brexit.

 

In augustus ebde de vrees wat weg en veerde de barometer op van 1 punt naar 2 punten: de optimisten domineren dus de pessimisten met 2 procent. Dat is ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat op -8 punten of een ruime dominantie van de pessimisten staat. In april 2000 bereikte het consumentenvertrouwen zijn hoogste stand ooit (+27), het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).

 

De vooruitgang is het gevolg van gunstigere vooruitzichten voor de algemene economische situatie in het komende jaar. Het oordeel over de voorbije twaalf maanden veranderde niet. Daardoor vinden de consumenten de tijd ook gunstiger voor het doen van grote aankopen. Toch blijkt dat de consumenten in juni 0,8% meer geld uitgaven dan in dezelfde maand vorig jaar. Vooral duurzame goederen en diensten zoals woninginrichting en huishoudelijke apparaten lagen beter in de markt. Aan voedings- en genotsmiddelen werd dan weer minder besteed.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.