Consumentenvertrouwen weer positief, ook omzet detailhandel stijgt

Consumentenvertrouwen weer positief, ook omzet detailhandel stijgt

Voor het eerst sinds de zomer van 2007 is het consumentenvertrouwen in Nederland weer positief. Dat betekent dat er opnieuw meer optimisten dan pessimisten zijn, wat ook te zien is aan de stijgende omzetten die de detailhandel de laatste maanden weet te boeken.

Optimisten krijgen de bovenhand

De barometer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die het consumentenvertrouwen meet, kwam in maart uit op 2: dat betekent dat er 2 procent meer optimisten dan pessimisten zijn. In februari stond de index nog op -7, wat inhield dat de zwartkijkers toen nog de bovenhand hielden.

 

Door de positieve ommekeer zit het vertrouwen nu een stuk boven het twintigjarig gemiddelde van -8. De beste situatie ooit (27% meer optimisten dan pessimisten) werd in april 2000 bereikt, het dieptepunt van -44 was er in februari 2013.

 

Koopbereidheid verbetert

De consumenten tonen zich momenteel vooral positief over de ontwikkeling van de economie. Dit hangt samen met positieve berichten over de aantrekkende activiteiten en de verbetering van de arbeidsmarkt in de afgelopen maand. Op de Amsterdamse aandelenmarkt stijgen de koersen ook al een tijd.

 

Dit alles vertaalt zich in een iets minder negatieve koopbereidheid: deze deelindicator van het consumentenvertrouwen verbeterde in maart 2 punten om uit te komen op -7. Voor het eerst sinds begin 2008 is het aantal consumenten dat de tijd gunstig acht voor grote aankopen (denk aan wasmachines of tv's) even groot als het aantal dat de tijd ongunstig vindt.

 

Detailhandel boekt meer omzet

Intussen blijkt trouwens dat de detailhandel in januari 0,8 procent meer omzet boekte dan in dezelfde maand van 2014. Daarmee houdt de sector de groei vast die in 2014 werd ingezet. De stijging is vooral het gevolg van het groter verkocht volume: de prijzen daalden immers. In de voedingssector was dat overigens voor het eerst in zes maanden het geval: veel goederen werden er met een hogere korting verkocht.

 

Opgedeeld per sector groeide de omzet in voedingswinkels in januari met bijna 3%, dankzij de goede verkoopcijfers van de supermarkten. Speciaalzaken leverden een beetje in. In de non-food kwam de omzet 1% hoger uit dan vorig jaar, al was het beeld wel gevarieerd: winkels in consumentenelektronica of woninginrichtingsartikelen en drogisterijen zetten meer om dan een jaar eerder, terwijl de omzet van doe-het-zelfzaken, winkels in huishoudelijke artikelen, kledingwinkels en vooral textielsupermarkten lager was.

 

Postorderbedrijven en internetwinkels realiseerden ruim 9 procent meer omzet dan in januari vorig jaar. Daarmee nam de omzet iets minder sterk toe dan in de afgelopen maanden.

 

Nederlandse handel blijft niettemin achter

Bij de interpretatie moet wel rekening worden gehouden met een koopdageneffect: januari 2015 telde een donderdag minder en een zaterdag meer. Op een zaterdag wordt in veel detailhandelsbranches meer omgezet dan op een donderdag. Na correctie voor dit positieve koopdageffect kwam de omzet amper boven het niveau van een jaar geleden uit, en ook het volume groeide licht.

 

Ondanks de groeicijfers van de laatste maanden blijven de prestaties van de Nederlandse winkeliers echter nog achter bij die van collega’s uit veel andere Europese landen, zoals de buurlanden België en Duitsland, besluit het CBS.

Tags: