Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli | RetailDetail

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli
Shutterstock

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Groei consumentenelektronica

Zowel in de food- als de non-foodsector was er sprake van groei, berekende het CBS. In de non-food groeide de omzet met 4%, terwijl het volume er met bijna 5% op vooruit ging. Het is ondertussen al de zevende maand op rij dat de sector groeit. Voor het eerst sinds februari gingen ook de winkels in consumentenelektronica er op vooruit. In de modesector was er dan weer sprake van een daling.

 

Bij food was er sprake van een omzetstijging van 3%, al ging het volume er maar 1% op vooruit. De supermarkten groeiden met 4%, terwijl de speciaalzaken het moesten stellen met een vooruitgang van net iets meer dan 1%. Die sterke groei bij de supermarkten was wel te danken aan hogere prijzen, want het volume ging er maar met 1% op vooruit. Bij speciaalzaken was dat 1,5%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.