'Driekwart Bijenkorf-klanten haakt af'

'Driekwart Bijenkorf-klanten haakt af'

Ruim driekwart van de consumenten die nu nog kopen bij Bijenkorf in één van de steden waar het warenhuis gaat sluiten, gaat voortaan bij een andere retailer winkelen.

Amper één op tien verhuist mee

Dat blijkt uit onderzoek van het bureau Q&A Research & Consultancy. Een kwart van de klanten kan alsnog behouden worden. Zo'n 15 procent zegt voortaan online te gaan kopen bij Bijenkorf, terwijl amper tien procent van de klanten in een andere stad een vestiging van Bijenkorf te gaan opzoeken.

 

Bijenkorf kondigde afgelopen week aan de warenhuizen buiten de Randstad te gaan sluiten. De keten wil exclusiever worden en deze vestigingen bieden daarvoor onvoldoende mogelijkheden, meent De Bijenkorf. De te sluiten warenhuizen zijn weliswaar winstgevend, maar passen niet meer in de nieuwe strategie van het bedrijf.

 

De sluiting van een aantal vestigingen wordt door Bijenkorf gekoppeld aan een aanzienlijke investering in de webwinkel, in een poging zich meer te ontwikkelen tot een multichannelretailer. Bovendien krijgen de zeven overgebleven vestigingen de komende jaren een opknapbeurt ter waarde van tweehonderd miljoen euro, om vooral ook meer buitenlandse klanten te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top