Fusie Selexyz/De Slegte kost honderd banen

Fusie Selexyz/De Slegte kost honderd banen

Het samengaan van boekenketens Selexyz en De Slegte kost naar verwachting meer dan honderd banen. De gesprekken tussen de vakbonden en eigenaar ProCures zijn intussen begonnen.

Vakbonden zetten in op compensaties

Investeerder ProCures redde enkele maanden geleden de vrijwel failliete boekenketen Selexyz en maakte plannen bekend om de keten samen te voegen met de eigen dochteronderneming De Slegte, die gespecialiseerd is in de verkoop van ramsj- en tweedehandsboeken. Door de samenvoeging kan onder meer fors worden bespaard op vastgoed- en personeelskosten. Volgens CNV Media en FNV Bondgenoten kost de reorganisatie meer dan honderd banen. Inmiddels hebben de eerste gesprekken plaatsgevonden, maar er zijn nog veel vragen onbeantwoord.

 

De bonden zetten in ieder geval in op een goed sociaal plan, maar willen ook afspraken maken de volgorde waarin mensen ontslagen worden, de mogelijkheid voor personeelsleden om met een premie vrijwillig te vertrekken en een aanvulling op de verschillende uitkeringen. De plannen van ProCures liggen inmiddels ter advies ook voor aan de Ondernemingsraden van de beide te fuseren ketens. De bonden willen samen met deze raden optrekken om antwoorden te krijgen.

 

Intussen zijn bij Selexyz alle winkels weer goed gevuld. Toen de keten in ernstige financiële problemen zat, waren verschillende leveranciers gestopt met het leveren van boeken en tijdschriften. Dat leverde flinke gaten op in de winkels van Selexyz. Inmiddels draait de omzetmotor echter weer op volle toeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top