Fusie Selexyz/De Slegte kost honderd banen | RetailDetail

Fusie Selexyz/De Slegte kost honderd banen

Fusie Selexyz/De Slegte kost honderd banen

Het samengaan van boekenketens Selexyz en De Slegte kost naar verwachting meer dan honderd banen. De gesprekken tussen de vakbonden en eigenaar ProCures zijn intussen begonnen.

Vakbonden zetten in op compensaties

Investeerder ProCures redde enkele maanden geleden de vrijwel failliete boekenketen Selexyz en maakte plannen bekend om de keten samen te voegen met de eigen dochteronderneming De Slegte, die gespecialiseerd is in de verkoop van ramsj- en tweedehandsboeken. Door de samenvoeging kan onder meer fors worden bespaard op vastgoed- en personeelskosten. Volgens CNV Media en FNV Bondgenoten kost de reorganisatie meer dan honderd banen. Inmiddels hebben de eerste gesprekken plaatsgevonden, maar er zijn nog veel vragen onbeantwoord.

 

De bonden zetten in ieder geval in op een goed sociaal plan, maar willen ook afspraken maken de volgorde waarin mensen ontslagen worden, de mogelijkheid voor personeelsleden om met een premie vrijwillig te vertrekken en een aanvulling op de verschillende uitkeringen. De plannen van ProCures liggen inmiddels ter advies ook voor aan de Ondernemingsraden van de beide te fuseren ketens. De bonden willen samen met deze raden optrekken om antwoorden te krijgen.

 

Intussen zijn bij Selexyz alle winkels weer goed gevuld. Toen de keten in ernstige financiële problemen zat, waren verschillende leveranciers gestopt met het leveren van boeken en tijdschriften. Dat leverde flinke gaten op in de winkels van Selexyz. Inmiddels draait de omzetmotor echter weer op volle toeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.