"Geen post meer op maandag" stelt webwinkels voor problemen | RetailDetail

"Geen post meer op maandag" stelt webwinkels voor problemen

"Geen post meer op maandag" stelt webwinkels voor problemen

Een wijziging van de Postwet die net van kracht is geworden, zorgt ervoor dat PostNL geen brievenbuspost meer moet bezorgen op maandag. Een streep door de rekening voor heel wat webwinkels die hun eerste dag van levering na het weekend zien verschuiven naar dinsdag.

Vooral probleem voor kleinere bestellingen

De reden voor de schrapping van postbezorging op maandag is omdat de volumes op maandag een stuk lager lagen dan voor de andere werkdagen. PostNL wilde daarom al langer af van de plicht om ook op maandag te bezorgen en heeft nu van de regering gelijk gekregen.

 

Voor online verkopers van kleine producten, zoals cd's, games en boeken betekent de verandering dat klanten in sommige gevallen langer zullen moeten wachten op hun bestelling. Producten die op zaterdag, of laat op vrijdag, worden besteld, zullen vanaf nu pas dinsdag geleverd worden. Dat is drie dagen na bestelling, terwijl heel wat webwinkels tegenwoordig uitpakken met next-day delivery of levering op maandag wanneer iets in het weekend wordt besteld.

 

Grotere pakketten zullen trouwens wel nog altijd op maandag geleverd worden door PostNL: het zijn enkel bestellingen die door de gewone postbode zelf geleverd worden, die op maandag niet meer in de bus zullen vallen. Naast het schrappen van de maandagbezorging ging ook de prijs van een postzegel opnieuw omhoog, ditmaal met 4 cent. Een postzegel kost nu dus 64 cent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.