Helft Nederlanders wil tabak weren uit winkel

Helft Nederlanders wil tabak weren uit winkel

Een onderzoek van TNS/NIPO heeft aangetoond dat bijna de helft van alle Nederlanders vindt dat tabak niet moet verkocht worden in supermarkten en drogisterijen. Die taak zou weggelegd moeten zijn voor speciaalzaken.

Van 60.000 naar 1.500 verkooppunten

Het onderzoek werd gedaan in opdracht van onder meer KWF Kankerbestrijding, het Longfonds, Stivoro en de Hartstichting, naar aanleiding van de ‘Wereld niet roken dag’ die deze vrijdag zal plaatsvinden. In 2009 vond 36 procent van de Nederlanders dat de verkoop van tabak in supermarkten verboden zou moeten zijn, nu is dat aandeel al gestegen tot 46 procent. De volledige resultaten van het onderzoek worden vrijdag vrijgegeven.

 

Momenteel kan je in Nederland bij ongeveer 60.000 verkooppunten sigaretten en tabak kopen. Indien er een beperking komt, die er voor zou zorgen dat ze enkel te koop zijn bij speciaalzaken, dan valt dat cijfer terug naar 1.500.

 

Directeur Michel Rudolphie van KWF Kankerbestrijding vindt een beperking noodzakelijk: “Met de huidige 60.000 verkooppunten worden jongeren op iedere straathoek verleid te gaan roken. Sigaretten liggen naast de medicijnen en achter het snoep. Daar moet een einde aan komen”, zegt hij aan Distrifood.

 

De groeperingen hekelen ook de gebrekkige controle op het verbod op verkoop aan jongeren. Vorig jaar werden er slechts 900 controles uitgevoerd. Het rookverbod in de horeca zou in dat opzicht een grotere prioriteit zijn bij de controleurs.

 

Kankerwaarschuwing op alcohol

In het kader van de Europese week tegen kanker hebben gezondheidsdeskundigen tijdens een conferentie in Dublin ook gepleit voor kankerwaarschuwingen op de etiketten van alcoholische dranken. Dat gevaar zou immers veel te weinig bekend zijn bij het grote publiek.

 

Tien procent van de gevallen van kanker bij mannen en drie procent bij vrouwen zouden te wijten zijn aan alcoholgebruik. De deskundigen vragen dan ook om onmiddellijke actie in Europa. In het oude continent wordt dan ook verreweg het meeste alcohol ter wereld gedronken, soms wel tot 2,5 keer meer dan het wereldwijde gemiddelde.

 

Alcohol zou vooral bij ouderen gezondheidsrisico’s inhouden, terwijl campagnes tegen overmatig gebruik van alcohol vooral gericht zijn op jongeren. Volgens Peter Rice van een Schotse gezondheidsorganisatie moet het gevaar op kanker nadrukkelijker onder de aandacht worden gebracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top