Helft Nederlanders wil tabak weren uit winkel

Helft Nederlanders wil tabak weren uit winkel

Een onderzoek van TNS/NIPO heeft aangetoond dat bijna de helft van alle Nederlanders vindt dat tabak niet moet verkocht worden in supermarkten en drogisterijen. Die taak zou weggelegd moeten zijn voor speciaalzaken.

Van 60.000 naar 1.500 verkooppunten

Het onderzoek werd gedaan in opdracht van onder meer KWF Kankerbestrijding, het Longfonds, Stivoro en de Hartstichting, naar aanleiding van de ‘Wereld niet roken dag’ die deze vrijdag zal plaatsvinden. In 2009 vond 36 procent van de Nederlanders dat de verkoop van tabak in supermarkten verboden zou moeten zijn, nu is dat aandeel al gestegen tot 46 procent. De volledige resultaten van het onderzoek worden vrijdag vrijgegeven.

 

Momenteel kan je in Nederland bij ongeveer 60.000 verkooppunten sigaretten en tabak kopen. Indien er een beperking komt, die er voor zou zorgen dat ze enkel te koop zijn bij speciaalzaken, dan valt dat cijfer terug naar 1.500.

 

Directeur Michel Rudolphie van KWF Kankerbestrijding vindt een beperking noodzakelijk: “Met de huidige 60.000 verkooppunten worden jongeren op iedere straathoek verleid te gaan roken. Sigaretten liggen naast de medicijnen en achter het snoep. Daar moet een einde aan komen”, zegt hij aan Distrifood.

 

De groeperingen hekelen ook de gebrekkige controle op het verbod op verkoop aan jongeren. Vorig jaar werden er slechts 900 controles uitgevoerd. Het rookverbod in de horeca zou in dat opzicht een grotere prioriteit zijn bij de controleurs.

 

Kankerwaarschuwing op alcohol

In het kader van de Europese week tegen kanker hebben gezondheidsdeskundigen tijdens een conferentie in Dublin ook gepleit voor kankerwaarschuwingen op de etiketten van alcoholische dranken. Dat gevaar zou immers veel te weinig bekend zijn bij het grote publiek.

 

Tien procent van de gevallen van kanker bij mannen en drie procent bij vrouwen zouden te wijten zijn aan alcoholgebruik. De deskundigen vragen dan ook om onmiddellijke actie in Europa. In het oude continent wordt dan ook verreweg het meeste alcohol ter wereld gedronken, soms wel tot 2,5 keer meer dan het wereldwijde gemiddelde.

 

Alcohol zou vooral bij ouderen gezondheidsrisico’s inhouden, terwijl campagnes tegen overmatig gebruik van alcohol vooral gericht zijn op jongeren. Volgens Peter Rice van een Schotse gezondheidsorganisatie moet het gevaar op kanker nadrukkelijker onder de aandacht worden gebracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80 procent de hoogte in gaat. Ook de omzet gaat met meer dan 10 procent vooruit.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Primera opent 500e winkel

13/10/2017

Op 14 oktober opent Primera zijn 500e vestiging. Die eer is weggelegd voor ondernemer Remco Pol, die in het winkelcentrum De Driehoek in Oldenzaal zijn tweede winkel zal openen: voor de hele keten al de veertiene opening dit jaar.

Zeeman weet winst te verdubbelen

12/10/2017

De winst van winkelketen Zeeman is in het voorbije boekjaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Ook de omzet ging er met enkele procenten op vooruit, vooral dankzij sterke prestaties buiten Nederland.

Brits bedrijf neemt Intertoys en Bart Smit over

12/10/2017

Blokker Holding heeft met de Britse investeerder Alteri een overnemer gevonden voor speelgoedketen Intertoys en diens winkels van Bart Smit. De verkoop van de winkels is deel van de nieuwe strategie van Blokker Holding.

Wie wint de VEDIS Retail Scriptieprijs 2017?

11/10/2017

Retailorganisatie VEDIS Retail heeft de shortlist bekendgemaakt voor de Scriptieprijs 2017. De winnares (want op de shortlist staan alleen vrouwen) van de prijs en de bijhorende som van 3000 euro wordt op 2 november bekend gemaakt. 

Back to top