Helft Nederlanders wil tabak weren uit winkel | RetailDetail

Helft Nederlanders wil tabak weren uit winkel

Helft Nederlanders wil tabak weren uit winkel

Een onderzoek van TNS/NIPO heeft aangetoond dat bijna de helft van alle Nederlanders vindt dat tabak niet moet verkocht worden in supermarkten en drogisterijen. Die taak zou weggelegd moeten zijn voor speciaalzaken.

Van 60.000 naar 1.500 verkooppunten

Het onderzoek werd gedaan in opdracht van onder meer KWF Kankerbestrijding, het Longfonds, Stivoro en de Hartstichting, naar aanleiding van de ‘Wereld niet roken dag’ die deze vrijdag zal plaatsvinden. In 2009 vond 36 procent van de Nederlanders dat de verkoop van tabak in supermarkten verboden zou moeten zijn, nu is dat aandeel al gestegen tot 46 procent. De volledige resultaten van het onderzoek worden vrijdag vrijgegeven.

 

Momenteel kan je in Nederland bij ongeveer 60.000 verkooppunten sigaretten en tabak kopen. Indien er een beperking komt, die er voor zou zorgen dat ze enkel te koop zijn bij speciaalzaken, dan valt dat cijfer terug naar 1.500.

 

Directeur Michel Rudolphie van KWF Kankerbestrijding vindt een beperking noodzakelijk: “Met de huidige 60.000 verkooppunten worden jongeren op iedere straathoek verleid te gaan roken. Sigaretten liggen naast de medicijnen en achter het snoep. Daar moet een einde aan komen”, zegt hij aan Distrifood.

 

De groeperingen hekelen ook de gebrekkige controle op het verbod op verkoop aan jongeren. Vorig jaar werden er slechts 900 controles uitgevoerd. Het rookverbod in de horeca zou in dat opzicht een grotere prioriteit zijn bij de controleurs.

 

Kankerwaarschuwing op alcohol

In het kader van de Europese week tegen kanker hebben gezondheidsdeskundigen tijdens een conferentie in Dublin ook gepleit voor kankerwaarschuwingen op de etiketten van alcoholische dranken. Dat gevaar zou immers veel te weinig bekend zijn bij het grote publiek.

 

Tien procent van de gevallen van kanker bij mannen en drie procent bij vrouwen zouden te wijten zijn aan alcoholgebruik. De deskundigen vragen dan ook om onmiddellijke actie in Europa. In het oude continent wordt dan ook verreweg het meeste alcohol ter wereld gedronken, soms wel tot 2,5 keer meer dan het wereldwijde gemiddelde.

 

Alcohol zou vooral bij ouderen gezondheidsrisico’s inhouden, terwijl campagnes tegen overmatig gebruik van alcohol vooral gericht zijn op jongeren. Volgens Peter Rice van een Schotse gezondheidsorganisatie moet het gevaar op kanker nadrukkelijker onder de aandacht worden gebracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven. 

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.