Hema duikt opnieuw in de rode cijfers | RetailDetail

Hema duikt opnieuw in de rode cijfers

Hema duikt opnieuw in de rode cijfers

Warenhuisketen Hema is afgelopen jaar weer diep in de rode cijfers gedoken. De internationaal snel uitbreidende onderneming kwam over 2013 uit op een verlies van 16,4 miljoen euro, tegen een winst van 5,8 miljoen euro een jaar eerder.

Hoge schuldenlast weegt zwaar op Hema

Daarmee is Hema na twee winstgevende jaren op rij weer verlieslatend, zo blijkt uit het jaarverslag van Hema. Topman Ronald van Zetten wijt het verlies aan de uitzonderlijk slechte marktsituatie in de non-fooddetailhandel. Consumenten komen minder in de binnensteden, het consumentenvertrouwen is nog altijd extreem laag en de huizenmarkt krabbelt slechts moeizaam overeind, somt hij de verschillende factoren op die het resultaat van Hema negatief hebben beïnvloed.

 

Hema is eigendom van investeerder Lion Capital, dat het warenhuisbedrijf in 2007 met vooral geleend geld kocht. Die schuldenlast drukt al jaren het resultaat van Hema, dat voor de overname vele jaren lang juist zeer winstgevend was. In de jaren na de overname was het warenhuisbedrijf bijna jaarlijks verlieslatend. Volgens dagblad De Telegraaf werkt Lion Capital op dit moment aan herfinanciering van de schuldenlast van Hema, omdat het einde van de huidige financiering in zicht komt. In totaal drukt er op Hema een schuldenlast van 600 miljoen euro.

 

Volgens de krant is het door het verder verdelen van de schulden nu onduidelijk wie de houders van de schuld zijn. Wel zou er overeenstemming zijn met de geldleners om de convenanten van de lening aan te passen, in ruil voor een vergoeding van 0,15 procent van de leensom, zo meldde het persbureau Bloomberg eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.