Hogere winkelprijzen door btw-verhoging | RetailDetail

Hogere winkelprijzen door btw-verhoging

Hogere winkelprijzen door btw-verhoging

De winkelprijzen in de Nederlandse detailhandel zijn onder invloed van de verhoging van de btw flink gestegen. Vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder bedroeg de toename 2,8 procent.

Omzet gedaald, prijzen gestegen

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek bedroeg de gemiddelde prijsstijging ten opzichte van een jaar eerder in september nog maar 1,8 procent. Omdat in oktober 2,9 procent minder aan goederen werd verkocht, bleef de totale detailhandelsomzet toch ongeveer gelijk.

 

Volgens een woordvoerder van het CBS is het niet honderd procent zeker dat de prijsverhogingen zonder de aanpassing van het btw-tarief niet hadden plaatsgevonden: "We weten immers niet of alle ondernemers de verhoging al hebben doorberekend in hun prijzen. In september was er ook geen omzetgroei."

 

In sommige branches is het effect echter duidelijk, denkt de woordvoerder. Zo verkochten elektronicazaken in oktober 8,9 procent minder, terwijl een maand eerder nog een plus van 8,4 procent werd genoteerd. Ook bij kledingwinkels is een soortgelijke omslag te zien. Vermoedelijk hebben klanten geanticipeerd op de hogere btw door aankopen nog in september te doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.