Hogere winkelprijzen door btw-verhoging

Hogere winkelprijzen door btw-verhoging

De winkelprijzen in de Nederlandse detailhandel zijn onder invloed van de verhoging van de btw flink gestegen. Vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder bedroeg de toename 2,8 procent.

Omzet gedaald, prijzen gestegen

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek bedroeg de gemiddelde prijsstijging ten opzichte van een jaar eerder in september nog maar 1,8 procent. Omdat in oktober 2,9 procent minder aan goederen werd verkocht, bleef de totale detailhandelsomzet toch ongeveer gelijk.

 

Volgens een woordvoerder van het CBS is het niet honderd procent zeker dat de prijsverhogingen zonder de aanpassing van het btw-tarief niet hadden plaatsgevonden: "We weten immers niet of alle ondernemers de verhoging al hebben doorberekend in hun prijzen. In september was er ook geen omzetgroei."

 

In sommige branches is het effect echter duidelijk, denkt de woordvoerder. Zo verkochten elektronicazaken in oktober 8,9 procent minder, terwijl een maand eerder nog een plus van 8,4 procent werd genoteerd. Ook bij kledingwinkels is een soortgelijke omslag te zien. Vermoedelijk hebben klanten geanticipeerd op de hogere btw door aankopen nog in september te doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top