Imaginarium ING Starter van de Maand februari

Imaginarium ING Starter van de Maand februari
Niel Hötte en Cazijn Langeler zijn met hun speelgoedspeciaalzaken Imaginarium uitgekozen tot ING Starter van de Maand februari. De twee studievrienden haalden het succesvolle Spaanse concept naar Nederland en hebben sinds oktober een winkel in Amsterdam en Amstelveen.

Dubbele voordeur

Imaginarium is herkenbaar door de dubbele voordeur: een voor volwassenen en de tweede, die de helft kleiner is, uiteraard bedoeld voor de kinderen. Dat is meteen ook een uiting van de filosofie van de winkels: "De ontwikkeling van kinderen is het uitgangspunt. Imaginarium ontwikkelt zelf al het speelgoed, dat onderscheidt ons van andere speelgoedwinkels."

 

De Spaanse keten is een franchiseformule en naar eigen zeggen de meest gespecialiseerde speelgoedketen ter wereld, met bijna 400 verkooppunten in dertig landen. Franchise heeft volgens Cazijn Langeler veel voordelen: "De formule bestaat al twintig jaar. Alles staat al op de rails en met 400 winkels is er een grote inkoopkracht. Dit maakt de kans van slagen voor ons een stuk groter."

 

Nieuw soort speelgoedwinkel

Op de website retailnews.nl zegt Hötte dat hij een duidelijke tweedeling constateert op de Nederlandse speelgoedmarkt. Aan de ene kant zijn hier grote ketens, die concurreren op prijs en vrijwel hetzelfde assortiment aanbieden. Anderzijds zijn er de 'eerlijke' speelgoedzaken met veel houten speelgoed. Dat zijn vaak kleine winkels met enthousiaste eigenaren, die met veel passie hun vak uitoefenen.

 

Hötte "mist bij deze winkels echter professionaliteit" en vindt ze verder te duur, omdat ze duur moeten inkopen. Imaginarium is daarom volgens het duo een prachtige aanvulling op de Nederlandse markt.

 

Flinke groeiplannen

Niels Hötte komt uit de speelgoedbranche en richt zijn aandacht bij Imaginarium op het personeel en de dagelijkse operatie, terwijl Cazijn Langeler, hiervoor werkzaam bij onderzoeksbureau Mc Kinsey, zich bezighoudt met de financiën en groeiplannen. Imaginarium wil immers groeien: "dit jaar moeten er tenminste twee extra winkels bij", zegt Cazijn.

 

Ze willen vestigingen openen op A-locaties in steden als Den Haag, Breda en Den Bosch, "echte winkelsteden met een regionale aantrekkingskracht. En als het kan, groeien we nog harder. " Imaginarium wil binnen vijf jaar twaalf vestigingen in Nederland openen op franchise-basis in de grotere stedelijke winkelgebieden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top