Imaginarium ING Starter van de Maand februari

Imaginarium ING Starter van de Maand februari
Niel Hötte en Cazijn Langeler zijn met hun speelgoedspeciaalzaken Imaginarium uitgekozen tot ING Starter van de Maand februari. De twee studievrienden haalden het succesvolle Spaanse concept naar Nederland en hebben sinds oktober een winkel in Amsterdam en Amstelveen.

Dubbele voordeur

Imaginarium is herkenbaar door de dubbele voordeur: een voor volwassenen en de tweede, die de helft kleiner is, uiteraard bedoeld voor de kinderen. Dat is meteen ook een uiting van de filosofie van de winkels: "De ontwikkeling van kinderen is het uitgangspunt. Imaginarium ontwikkelt zelf al het speelgoed, dat onderscheidt ons van andere speelgoedwinkels."

 

De Spaanse keten is een franchiseformule en naar eigen zeggen de meest gespecialiseerde speelgoedketen ter wereld, met bijna 400 verkooppunten in dertig landen. Franchise heeft volgens Cazijn Langeler veel voordelen: "De formule bestaat al twintig jaar. Alles staat al op de rails en met 400 winkels is er een grote inkoopkracht. Dit maakt de kans van slagen voor ons een stuk groter."

 

Nieuw soort speelgoedwinkel

Op de website retailnews.nl zegt Hötte dat hij een duidelijke tweedeling constateert op de Nederlandse speelgoedmarkt. Aan de ene kant zijn hier grote ketens, die concurreren op prijs en vrijwel hetzelfde assortiment aanbieden. Anderzijds zijn er de 'eerlijke' speelgoedzaken met veel houten speelgoed. Dat zijn vaak kleine winkels met enthousiaste eigenaren, die met veel passie hun vak uitoefenen.

 

Hötte "mist bij deze winkels echter professionaliteit" en vindt ze verder te duur, omdat ze duur moeten inkopen. Imaginarium is daarom volgens het duo een prachtige aanvulling op de Nederlandse markt.

 

Flinke groeiplannen

Niels Hötte komt uit de speelgoedbranche en richt zijn aandacht bij Imaginarium op het personeel en de dagelijkse operatie, terwijl Cazijn Langeler, hiervoor werkzaam bij onderzoeksbureau Mc Kinsey, zich bezighoudt met de financiën en groeiplannen. Imaginarium wil immers groeien: "dit jaar moeten er tenminste twee extra winkels bij", zegt Cazijn.

 

Ze willen vestigingen openen op A-locaties in steden als Den Haag, Breda en Den Bosch, "echte winkelsteden met een regionale aantrekkingskracht. En als het kan, groeien we nog harder. " Imaginarium wil binnen vijf jaar twaalf vestigingen in Nederland openen op franchise-basis in de grotere stedelijke winkelgebieden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dynamo Retail Group neemt Fietscity over

25/09/2017

Dynamo Retail Group neemt vanaf 1 oktober Fietscity over. Die keten heeft zijn hoofdzetel in Enschede en heeft momenteel elf vestigingen in Nederland. Dynamo Retail Group heeft al meer dan 800 winkels in Nederland.

Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Back to top