Impact handelsoorlog nog niet zichtbaar in winkelrekken | RetailDetail

Impact handelsoorlog nog niet zichtbaar in winkelrekken

Impact handelsoorlog nog niet zichtbaar in winkelrekken
Shutterstock.com

De gevolgen van de handelsoorlog tussen Europa en de Verenigde Staten blijven voorlopig nog beperkt voor retailers en consumenten, maar de vrees voor een escalatie is reëel.

 

Alternatieven

Europese heffingen gingen afgelopen vrijdag in op onder andere schoenen, rijst, maïs, sinaasappelsap, veenbessensap, whisky, pindakaas, make-up, tabak, katoen (dus ook jeansbroeken van Levi’s) en motorfietsen. Motoren van Harley-Davidson zouden daardoor zo’n kleine 2.000 euro duurder worden, maar om de importtarieven te omzeilen wil het bedrijf een deel van de productie buiten de VS verhuizen. Een fles Jack Daniel’s of Jim Beam zal in de Europese Unie wellicht zo’n 10% duurder worden. Volgens waarnemers zouden voedingsproducten het snelst in prijs kunnen stijgen, omdat de marges kleiner zijn en de voorraden beperkt.

 

Het is echter niet duidelijk of alle invoerders en retailers de hogere tarieven zullen doorrekenen aan de consument. Ze kunnen ook op zoek gaan naar alternatieven, zoals maïs uit Oekraïne, rijst uit China of sinaasappelsap uit Brazilië. De heffingen gelden niet voor Amerikaanse merken die buiten de Verenigde Staten produceren. Bovendien is het aandeel van producten ‘made in the US’ op de Europese markt erg gering: volgens econoom Paul De Grauwe gaat het om amper 1% van de totale handel tussen Europa en de VS. Een verdere escalatie van de handelsoorlog zou wel meer schade kunnen veroorzaken.

 

Volgens retailfederatie Comeos komt slechts 1,4 op 100 producten in de Belgische winkelrekken uit de VS. Fevia, de federatie van de voedingsindustrie, verwacht geen onmiddellijke impact maar vreest wel tegenmaatregelen voor bier, chocolade of koekjes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.