Impact handelsoorlog nog niet zichtbaar in winkelrekken

Impact handelsoorlog nog niet zichtbaar in winkelrekken

De gevolgen van de handelsoorlog tussen Europa en de Verenigde Staten blijven voorlopig nog beperkt voor retailers en consumenten, maar de vrees voor een escalatie is reëel.

 

Alternatieven

Europese heffingen gingen afgelopen vrijdag in op onder andere schoenen, rijst, maïs, sinaasappelsap, veenbessensap, whisky, pindakaas, make-up, tabak, katoen (dus ook jeansbroeken van Levi’s) en motorfietsen. Motoren van Harley-Davidson zouden daardoor zo’n kleine 2.000 euro duurder worden, maar om de importtarieven te omzeilen wil het bedrijf een deel van de productie buiten de VS verhuizen. Een fles Jack Daniel’s of Jim Beam zal in de Europese Unie wellicht zo’n 10% duurder worden. Volgens waarnemers zouden voedingsproducten het snelst in prijs kunnen stijgen, omdat de marges kleiner zijn en de voorraden beperkt.

 

Het is echter niet duidelijk of alle invoerders en retailers de hogere tarieven zullen doorrekenen aan de consument. Ze kunnen ook op zoek gaan naar alternatieven, zoals maïs uit Oekraïne, rijst uit China of sinaasappelsap uit Brazilië. De heffingen gelden niet voor Amerikaanse merken die buiten de Verenigde Staten produceren. Bovendien is het aandeel van producten ‘made in the US’ op de Europese markt erg gering: volgens econoom Paul De Grauwe gaat het om amper 1% van de totale handel tussen Europa en de VS. Een verdere escalatie van de handelsoorlog zou wel meer schade kunnen veroorzaken.

 

Volgens retailfederatie Comeos komt slechts 1,4 op 100 producten in de Belgische winkelrekken uit de VS. Fevia, de federatie van de voedingsindustrie, verwacht geen onmiddellijke impact maar vreest wel tegenmaatregelen voor bier, chocolade of koekjes.