Koopkracht Nederlanders daalt verder

Koopkracht Nederlanders daalt verder

Uit gelekte cijfers van het Centraal Planbureau blijkt dat de koopkracht van de Nederlanders volgend jaar met 0,5 procent zal dalen. De economie daarentegen zal met 0,5 procent groeien, na een krimp met met 1,25 procent dit jaar.

Ook dit jaar al dalende koopkracht

De daling van de koopkracht is relatief gesproken redelijk klein, maar aangezien er ook dit jaar al sprake was van een daling van 1,25 procent, beginnen de cijfers toch aan te dikken. In augustus ging het Centraal Planbureau nog uit van een status quo op vlak van koopkracht, maar sindsdien is er een bezuinigingspakket van 6 miljard euro aangekondigd, waardoor de koopkracht dus een tik krijgt.


Ook de economische groei komt lager uit dan eerder op het jaar werd berekend, ook omwille van de aangekondigde bezuinigingen. In het voorjaar spraken de ramingen nog over een groei van 1 procent, maar die prognose wordt nu dus gehalveerd tot 0,5 procent.

 

"Besparingen regering zijn desastreus"

Volgens de Federatie Nederlands Vakbeweging bevestigen de cijfers dat de aangekondigde besparingen "desastreus zijn voor het land". Ook de oppositie in de Tweede Kamer ziet in de cijfers het bewijs dat de regering-Rutte te weinig doet om de economie aan de praat te krijgen.

 

Normaal moesten de cijfers morgen bekendgemaakt worden op Prinsjesdag, als onderdeel van de Prinsjesdagplannen van het kabinet. RTL Nieuws lekte de cijfers echter vroegtijdig.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top