Koopkracht Nederlanders daalt verder | RetailDetail

Koopkracht Nederlanders daalt verder

Koopkracht Nederlanders daalt verder

Uit gelekte cijfers van het Centraal Planbureau blijkt dat de koopkracht van de Nederlanders volgend jaar met 0,5 procent zal dalen. De economie daarentegen zal met 0,5 procent groeien, na een krimp met met 1,25 procent dit jaar.

Ook dit jaar al dalende koopkracht

De daling van de koopkracht is relatief gesproken redelijk klein, maar aangezien er ook dit jaar al sprake was van een daling van 1,25 procent, beginnen de cijfers toch aan te dikken. In augustus ging het Centraal Planbureau nog uit van een status quo op vlak van koopkracht, maar sindsdien is er een bezuinigingspakket van 6 miljard euro aangekondigd, waardoor de koopkracht dus een tik krijgt.


Ook de economische groei komt lager uit dan eerder op het jaar werd berekend, ook omwille van de aangekondigde bezuinigingen. In het voorjaar spraken de ramingen nog over een groei van 1 procent, maar die prognose wordt nu dus gehalveerd tot 0,5 procent.

 

"Besparingen regering zijn desastreus"

Volgens de Federatie Nederlands Vakbeweging bevestigen de cijfers dat de aangekondigde besparingen "desastreus zijn voor het land". Ook de oppositie in de Tweede Kamer ziet in de cijfers het bewijs dat de regering-Rutte te weinig doet om de economie aan de praat te krijgen.

 

Normaal moesten de cijfers morgen bekendgemaakt worden op Prinsjesdag, als onderdeel van de Prinsjesdagplannen van het kabinet. RTL Nieuws lekte de cijfers echter vroegtijdig.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.