Kooplust consumenten groeit licht

Kooplust consumenten groeit licht

De stemming onder de Nederlandse consumenten is in maart een klein beetje verbeterd. De barometer van het Centraal Bureau voor de Statistiek is van -44 naar -41 gestegen. In februari stond het consumentenvertrouwen wel nog op een historisch dieptepunt.

66 negatieve maanden

De barometer houdt rekening met het economische klimaat in de voorbije twaalf maanden en de verwachtingen voor het komende jaar. Daarnaast speelt ook de evolutie van de financiële toestand van de gezinnen mee, evenals hun verwachtingen voor het komende jaar en hun voornemen om grote aankopen te doen. Het CBS doet dat in telefonische interviews met een duizendtal consumenten.

 

Het CBS zet daarbij de positieve antwoorden af tegen de negatieve. Een resultaat van -41 betekent dat het kamp van de pessimisten 41% meer aanhangers telt dan het kamp van de optimisten: ondanks de lichte verbetering in maart blijft de barometer dus erg laag staan. De pessimisten en optimisten over de economie hielden elkaar voor het laatst in evenwicht in september 2007, sindsdien staat de teller dus al 66 maanden op rij in het rood.

 

Alle indicatoren zwaar negatief

Een verrassing is de nog steeds lage score niet: de Nederlandse economie kromp in het vierde kwartaal van 2012 immers nog met 0,2% in vergelijking met het derde kwartaal. Bovendien was ook de start van 2013 niet geweldig, met een productie die in januari 3% lager lag dan in dezelfde maand van 2012 en bedrijfsinvesteringen die zelfs 11% lager uitkwamen. Bovendien zakte de prijs van de verkochte bestaande woningen maar liefst 9,6% op één jaar tijd en liep de werkloosheid op naar 592.000 eenheden.

 

Het voorzichtige herstel is tamelijk goed nieuws voor de Nederlandse detailhandel, die erg veel last heeft van de zuinige consument. De vooruitgang is echter nog geen reden voor gejuich: de retailsector heeft een nog veel sterkere verbetering van het consumentenvertrouwen nodig voor daadwerkelijk herstel. Naar verwachting nadert het einde van de recessie voorzichtig in de loop van dit jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Back to top