Kooplust consumenten groeit licht | RetailDetail

Kooplust consumenten groeit licht

Kooplust consumenten groeit licht

De stemming onder de Nederlandse consumenten is in maart een klein beetje verbeterd. De barometer van het Centraal Bureau voor de Statistiek is van -44 naar -41 gestegen. In februari stond het consumentenvertrouwen wel nog op een historisch dieptepunt.

66 negatieve maanden

De barometer houdt rekening met het economische klimaat in de voorbije twaalf maanden en de verwachtingen voor het komende jaar. Daarnaast speelt ook de evolutie van de financiële toestand van de gezinnen mee, evenals hun verwachtingen voor het komende jaar en hun voornemen om grote aankopen te doen. Het CBS doet dat in telefonische interviews met een duizendtal consumenten.

 

Het CBS zet daarbij de positieve antwoorden af tegen de negatieve. Een resultaat van -41 betekent dat het kamp van de pessimisten 41% meer aanhangers telt dan het kamp van de optimisten: ondanks de lichte verbetering in maart blijft de barometer dus erg laag staan. De pessimisten en optimisten over de economie hielden elkaar voor het laatst in evenwicht in september 2007, sindsdien staat de teller dus al 66 maanden op rij in het rood.

 

Alle indicatoren zwaar negatief

Een verrassing is de nog steeds lage score niet: de Nederlandse economie kromp in het vierde kwartaal van 2012 immers nog met 0,2% in vergelijking met het derde kwartaal. Bovendien was ook de start van 2013 niet geweldig, met een productie die in januari 3% lager lag dan in dezelfde maand van 2012 en bedrijfsinvesteringen die zelfs 11% lager uitkwamen. Bovendien zakte de prijs van de verkochte bestaande woningen maar liefst 9,6% op één jaar tijd en liep de werkloosheid op naar 592.000 eenheden.

 

Het voorzichtige herstel is tamelijk goed nieuws voor de Nederlandse detailhandel, die erg veel last heeft van de zuinige consument. De vooruitgang is echter nog geen reden voor gejuich: de retailsector heeft een nog veel sterkere verbetering van het consumentenvertrouwen nodig voor daadwerkelijk herstel. Naar verwachting nadert het einde van de recessie voorzichtig in de loop van dit jaar.

 >
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.