Kooplust consumenten groeit licht

Kooplust consumenten groeit licht

De stemming onder de Nederlandse consumenten is in maart een klein beetje verbeterd. De barometer van het Centraal Bureau voor de Statistiek is van -44 naar -41 gestegen. In februari stond het consumentenvertrouwen wel nog op een historisch dieptepunt.

66 negatieve maanden

De barometer houdt rekening met het economische klimaat in de voorbije twaalf maanden en de verwachtingen voor het komende jaar. Daarnaast speelt ook de evolutie van de financiële toestand van de gezinnen mee, evenals hun verwachtingen voor het komende jaar en hun voornemen om grote aankopen te doen. Het CBS doet dat in telefonische interviews met een duizendtal consumenten.

 

Het CBS zet daarbij de positieve antwoorden af tegen de negatieve. Een resultaat van -41 betekent dat het kamp van de pessimisten 41% meer aanhangers telt dan het kamp van de optimisten: ondanks de lichte verbetering in maart blijft de barometer dus erg laag staan. De pessimisten en optimisten over de economie hielden elkaar voor het laatst in evenwicht in september 2007, sindsdien staat de teller dus al 66 maanden op rij in het rood.

 

Alle indicatoren zwaar negatief

Een verrassing is de nog steeds lage score niet: de Nederlandse economie kromp in het vierde kwartaal van 2012 immers nog met 0,2% in vergelijking met het derde kwartaal. Bovendien was ook de start van 2013 niet geweldig, met een productie die in januari 3% lager lag dan in dezelfde maand van 2012 en bedrijfsinvesteringen die zelfs 11% lager uitkwamen. Bovendien zakte de prijs van de verkochte bestaande woningen maar liefst 9,6% op één jaar tijd en liep de werkloosheid op naar 592.000 eenheden.

 

Het voorzichtige herstel is tamelijk goed nieuws voor de Nederlandse detailhandel, die erg veel last heeft van de zuinige consument. De vooruitgang is echter nog geen reden voor gejuich: de retailsector heeft een nog veel sterkere verbetering van het consumentenvertrouwen nodig voor daadwerkelijk herstel. Naar verwachting nadert het einde van de recessie voorzichtig in de loop van dit jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top