Kooplust consumenten groeit licht | RetailDetail

Kooplust consumenten groeit licht

Kooplust consumenten groeit licht

De stemming onder de Nederlandse consumenten is in maart een klein beetje verbeterd. De barometer van het Centraal Bureau voor de Statistiek is van -44 naar -41 gestegen. In februari stond het consumentenvertrouwen wel nog op een historisch dieptepunt.

66 negatieve maanden

De barometer houdt rekening met het economische klimaat in de voorbije twaalf maanden en de verwachtingen voor het komende jaar. Daarnaast speelt ook de evolutie van de financiële toestand van de gezinnen mee, evenals hun verwachtingen voor het komende jaar en hun voornemen om grote aankopen te doen. Het CBS doet dat in telefonische interviews met een duizendtal consumenten.

 

Het CBS zet daarbij de positieve antwoorden af tegen de negatieve. Een resultaat van -41 betekent dat het kamp van de pessimisten 41% meer aanhangers telt dan het kamp van de optimisten: ondanks de lichte verbetering in maart blijft de barometer dus erg laag staan. De pessimisten en optimisten over de economie hielden elkaar voor het laatst in evenwicht in september 2007, sindsdien staat de teller dus al 66 maanden op rij in het rood.

 

Alle indicatoren zwaar negatief

Een verrassing is de nog steeds lage score niet: de Nederlandse economie kromp in het vierde kwartaal van 2012 immers nog met 0,2% in vergelijking met het derde kwartaal. Bovendien was ook de start van 2013 niet geweldig, met een productie die in januari 3% lager lag dan in dezelfde maand van 2012 en bedrijfsinvesteringen die zelfs 11% lager uitkwamen. Bovendien zakte de prijs van de verkochte bestaande woningen maar liefst 9,6% op één jaar tijd en liep de werkloosheid op naar 592.000 eenheden.

 

Het voorzichtige herstel is tamelijk goed nieuws voor de Nederlandse detailhandel, die erg veel last heeft van de zuinige consument. De vooruitgang is echter nog geen reden voor gejuich: de retailsector heeft een nog veel sterkere verbetering van het consumentenvertrouwen nodig voor daadwerkelijk herstel. Naar verwachting nadert het einde van de recessie voorzichtig in de loop van dit jaar.

 >
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.