LensGroup plooit volledig terug op contactlenzen

E-commercebedrijf LensGroup zag zijn omzet vorig jaar voor het eerst in zijn bestaan de kaap van de 25 miljoen euro ronden. Met de verkoop van brillenmerk Louis Belgium en zijn optiekketen iO focust de groep voortaan volledig op zijn kernactiviteit.

 

10% omzetgroei per jaar

Met 400.000 klanten verspreid over België, Nederland, Spanje, Italië en Duitsland is het Belgische LensGroup één van Europa’s drie grootste e-commercebedrijven in lensproducten. Mede door overnames ‑ vorig jaar heeft de groep nog twee Duitse webwinkels overgenomen ‑ groeit de omzet gestaag: van 19,3 miljoen euro in 2016 over 22,9 miljoen in 2017 tot 25,2 miljoen euro vorig jaar. De bedrijfskasstroom (ebitda) veerde op tot 2,52 miljoen euro.

 

De groep boven LensOnline zweert al sinds de start in 2004 bij een ‘hybride’ distributiemodel “waarbij we samen met de lokale opticien de service aanbieden die elke contactlensdrager moet krijgen”, zegt CEO Koen Anné. Het gaat dan om periodieke lenscontrole, advies op maat en een aanvullend aanbod van brillen om het draagcomfort van de klant te maximaliseren. “Zo slagen we er in om onze online klanten ook naar de lokale optiekzaken te halen, waar zowel de klant, de opticien als wij voordeel uit halen.”

 

Exit eigen optiekketen

Om zich volop te kunnen focussen op een verdere expansie in Europa heeft de groep nu zijn brillenmerk Louis Belgium verkocht, alsook iO (Independent Opticians), zijn netwerk van zeven optiekzaken in Vlaanderen.  De identiteit van de nieuwe eigenaar(s) noch het bedrag dat met de transactie gemoeid is, werden bekendgemaakt.

 

Toen de groep in 2015 aankondigde een eigen “hippe en trendy optiekketen” te willen uitbouwen, klonk het nog dat LensOnline de grote ketens wou gaan bekampen. Al gaven de oprichters destijds toe dat de beslissing om zelf met optiekwinkels te starten ook was ingegeven door het feit dat ze onder meer in Gent, Brugge en Oostende wel een groot internetcliënteel hadden maar in die steden geen opticiens vonden die met LensOnline wilden samenwerken.

 

De overname van zijn Belgische concurrent Lensworld in oktober 2017 bracht een en ander in een stroomversnelling. “We controleren nu de hele Belgische onlinemarkt van contactlenzen”, zegt Koen Anné. “Ook in andere Europese landen zoals Italië kan men niet meer om ons heen. Het komende jaar zullen we ons vooral focussen op een verdere lokale verankering in Nederland.”

Tags: