Maastricht wil 52 koopzondagen per jaar | RetailDetail

Maastricht wil 52 koopzondagen per jaar

Maastricht wil 52 koopzondagen per jaar

Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht stelt de gemeenteraad voor een wekelijkse koopzondag mogelijk te maken voor de ondernemers van de stad. Winkeliers moeten zelf kunnen bepalen of ze openen of niet. Het stadsbestuur wil met een wekelijkse koopzondag de Maastrichtse economie versterken en de werkgelegenheid in stand houden. Maastricht sluit zich daarmee aan bij de landelijke tendens.

Winkeliers mogen zelf kiezen

Een wekelijkse koopzondag - van 12.00 – 18.00 uur - zou een middel zijn om Maastricht aantrekkelijk te houden als winkel- en recreatiestad, denkt het stadsbestuur. De afgelopen maanden is onderzocht hoe ondernemers, bewoners en andere belanghebbenden tegenover een wekelijkse koopzondag staan. Alle belangen afwegend vindt het college dat ondernemers in de toekomst vrij moeten zijn om op zondag hun winkel te openen.

 

“Alleen maar positief”

Wethouder economie John Aarts van Maastricht is van mening dat wekelijkse openstelling positief zal uitwerken. “De noodzaak is er”, zegt hij op de website maastrichtdichtbij.nl. De argumenten voor een wekelijkse koopzondag zijn volgens Aarts de toenemende internetaankopen, leegstand en concurrentie van omliggende steden: “Ook voor een stad als Maastricht wordt het een uitdaging om de komende jaren de bezoekersstroom op peil te houden. De consument vraagt er om, ondernemers willen het en zij die het niet willen, lijken er minder moeite mee te hebben. Wie zijn wij dan om een positieve ontwikkeling voor de economie van de stad in de weg te staan.”

 

Consument wil koopzondag

Volgens de wethouder versterkt een wekelijkse zondagsopening de consumentwaardering en draagt die bij aan de aantrekkelijkheid van de binnenstad. Een derde van de uitgaven op een koopzondag is extra.

 

De Maastrichtse gemeenteraad bespreekt het onderwerp in januari. Bij goedkeuring komt er een grote Euregionale campagne om het nieuwe koopzondagenregime te promoten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top