Maastricht wil 52 koopzondagen per jaar

Maastricht wil 52 koopzondagen per jaar

Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht stelt de gemeenteraad voor een wekelijkse koopzondag mogelijk te maken voor de ondernemers van de stad. Winkeliers moeten zelf kunnen bepalen of ze openen of niet. Het stadsbestuur wil met een wekelijkse koopzondag de Maastrichtse economie versterken en de werkgelegenheid in stand houden. Maastricht sluit zich daarmee aan bij de landelijke tendens.

Winkeliers mogen zelf kiezen

Een wekelijkse koopzondag - van 12.00 – 18.00 uur - zou een middel zijn om Maastricht aantrekkelijk te houden als winkel- en recreatiestad, denkt het stadsbestuur. De afgelopen maanden is onderzocht hoe ondernemers, bewoners en andere belanghebbenden tegenover een wekelijkse koopzondag staan. Alle belangen afwegend vindt het college dat ondernemers in de toekomst vrij moeten zijn om op zondag hun winkel te openen.

 

“Alleen maar positief”

Wethouder economie John Aarts van Maastricht is van mening dat wekelijkse openstelling positief zal uitwerken. “De noodzaak is er”, zegt hij op de website maastrichtdichtbij.nl. De argumenten voor een wekelijkse koopzondag zijn volgens Aarts de toenemende internetaankopen, leegstand en concurrentie van omliggende steden: “Ook voor een stad als Maastricht wordt het een uitdaging om de komende jaren de bezoekersstroom op peil te houden. De consument vraagt er om, ondernemers willen het en zij die het niet willen, lijken er minder moeite mee te hebben. Wie zijn wij dan om een positieve ontwikkeling voor de economie van de stad in de weg te staan.”

 

Consument wil koopzondag

Volgens de wethouder versterkt een wekelijkse zondagsopening de consumentwaardering en draagt die bij aan de aantrekkelijkheid van de binnenstad. Een derde van de uitgaven op een koopzondag is extra.

 

De Maastrichtse gemeenteraad bespreekt het onderwerp in januari. Bij goedkeuring komt er een grote Euregionale campagne om het nieuwe koopzondagenregime te promoten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top