Maastricht wil 52 koopzondagen per jaar | RetailDetail

Maastricht wil 52 koopzondagen per jaar

Maastricht wil 52 koopzondagen per jaar

Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht stelt de gemeenteraad voor een wekelijkse koopzondag mogelijk te maken voor de ondernemers van de stad. Winkeliers moeten zelf kunnen bepalen of ze openen of niet. Het stadsbestuur wil met een wekelijkse koopzondag de Maastrichtse economie versterken en de werkgelegenheid in stand houden. Maastricht sluit zich daarmee aan bij de landelijke tendens.

Winkeliers mogen zelf kiezen

Een wekelijkse koopzondag - van 12.00 – 18.00 uur - zou een middel zijn om Maastricht aantrekkelijk te houden als winkel- en recreatiestad, denkt het stadsbestuur. De afgelopen maanden is onderzocht hoe ondernemers, bewoners en andere belanghebbenden tegenover een wekelijkse koopzondag staan. Alle belangen afwegend vindt het college dat ondernemers in de toekomst vrij moeten zijn om op zondag hun winkel te openen.

 

“Alleen maar positief”

Wethouder economie John Aarts van Maastricht is van mening dat wekelijkse openstelling positief zal uitwerken. “De noodzaak is er”, zegt hij op de website maastrichtdichtbij.nl. De argumenten voor een wekelijkse koopzondag zijn volgens Aarts de toenemende internetaankopen, leegstand en concurrentie van omliggende steden: “Ook voor een stad als Maastricht wordt het een uitdaging om de komende jaren de bezoekersstroom op peil te houden. De consument vraagt er om, ondernemers willen het en zij die het niet willen, lijken er minder moeite mee te hebben. Wie zijn wij dan om een positieve ontwikkeling voor de economie van de stad in de weg te staan.”

 

Consument wil koopzondag

Volgens de wethouder versterkt een wekelijkse zondagsopening de consumentwaardering en draagt die bij aan de aantrekkelijkheid van de binnenstad. Een derde van de uitgaven op een koopzondag is extra.

 

De Maastrichtse gemeenteraad bespreekt het onderwerp in januari. Bij goedkeuring komt er een grote Euregionale campagne om het nieuwe koopzondagenregime te promoten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.