Maastricht wil 52 koopzondagen per jaar | RetailDetail

Maastricht wil 52 koopzondagen per jaar

Maastricht wil 52 koopzondagen per jaar

Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht stelt de gemeenteraad voor een wekelijkse koopzondag mogelijk te maken voor de ondernemers van de stad. Winkeliers moeten zelf kunnen bepalen of ze openen of niet. Het stadsbestuur wil met een wekelijkse koopzondag de Maastrichtse economie versterken en de werkgelegenheid in stand houden. Maastricht sluit zich daarmee aan bij de landelijke tendens.

Winkeliers mogen zelf kiezen

Een wekelijkse koopzondag - van 12.00 – 18.00 uur - zou een middel zijn om Maastricht aantrekkelijk te houden als winkel- en recreatiestad, denkt het stadsbestuur. De afgelopen maanden is onderzocht hoe ondernemers, bewoners en andere belanghebbenden tegenover een wekelijkse koopzondag staan. Alle belangen afwegend vindt het college dat ondernemers in de toekomst vrij moeten zijn om op zondag hun winkel te openen.

 

“Alleen maar positief”

Wethouder economie John Aarts van Maastricht is van mening dat wekelijkse openstelling positief zal uitwerken. “De noodzaak is er”, zegt hij op de website maastrichtdichtbij.nl. De argumenten voor een wekelijkse koopzondag zijn volgens Aarts de toenemende internetaankopen, leegstand en concurrentie van omliggende steden: “Ook voor een stad als Maastricht wordt het een uitdaging om de komende jaren de bezoekersstroom op peil te houden. De consument vraagt er om, ondernemers willen het en zij die het niet willen, lijken er minder moeite mee te hebben. Wie zijn wij dan om een positieve ontwikkeling voor de economie van de stad in de weg te staan.”

 

Consument wil koopzondag

Volgens de wethouder versterkt een wekelijkse zondagsopening de consumentwaardering en draagt die bij aan de aantrekkelijkheid van de binnenstad. Een derde van de uitgaven op een koopzondag is extra.

 

De Maastrichtse gemeenteraad bespreekt het onderwerp in januari. Bij goedkeuring komt er een grote Euregionale campagne om het nieuwe koopzondagenregime te promoten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven.