'Marks & Spencer keert terug naar Nederland'

'Marks & Spencer keert terug naar Nederland'

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer keert  terug naar Nederland, na ruim tien jaar afwezigheid. Het bedrijf is voornemens begin april een vestiging te openen in de Amsterdamse Kalverstraat.

Terugkeer naar Amsterdam

Daarmee zou Marks & Spencer terugkeren naar de straat waar het bedrijf tot 2001 een vestiging had. Die werd toen, net als het warenhuis in Den Haag en vestigingen elders in continentaal Europa, gesloten omdat M&S op de Britse thuismarkt in grote financiële problemen verkeerde. Het oude pand van M&S in de Kalverstraat is tegenwoordig in gebruik als vestiging van modeketen Zara.

 

Marks & Spencer begon enkele jaren geleden weer met internationale expansie, met een combinatie van online en fysieke winkels. Advertenties waarin personeel wordt gezocht, wijzen uit dat M&S in Amsterdam onder meer levensmiddelen en kleding gaat verkopen. De kledingafdeling wordt een e-boutique, waar medewerkers met behulp van tablets advies geven en laten zien welke extra producten er in de webshop te koop zijn.

 

De topman van M&S is de Nederlander Marc Bolland. Die kondigde enkele jaren geleden al in een interview aan dat de warenhuisketen mogelijk terug zou keren naar Nederland. Bolland was voor zijn aanstelling de topman van de Britse supermarktketen Morrisson's en maakte daarvoor deel uit van de top van Heineken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top