'Marks & Spencer keert terug naar Nederland' | RetailDetail

'Marks & Spencer keert terug naar Nederland'

'Marks & Spencer keert terug naar Nederland'

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer keert  terug naar Nederland, na ruim tien jaar afwezigheid. Het bedrijf is voornemens begin april een vestiging te openen in de Amsterdamse Kalverstraat.

Terugkeer naar Amsterdam

Daarmee zou Marks & Spencer terugkeren naar de straat waar het bedrijf tot 2001 een vestiging had. Die werd toen, net als het warenhuis in Den Haag en vestigingen elders in continentaal Europa, gesloten omdat M&S op de Britse thuismarkt in grote financiële problemen verkeerde. Het oude pand van M&S in de Kalverstraat is tegenwoordig in gebruik als vestiging van modeketen Zara.

 

Marks & Spencer begon enkele jaren geleden weer met internationale expansie, met een combinatie van online en fysieke winkels. Advertenties waarin personeel wordt gezocht, wijzen uit dat M&S in Amsterdam onder meer levensmiddelen en kleding gaat verkopen. De kledingafdeling wordt een e-boutique, waar medewerkers met behulp van tablets advies geven en laten zien welke extra producten er in de webshop te koop zijn.

 

De topman van M&S is de Nederlander Marc Bolland. Die kondigde enkele jaren geleden al in een interview aan dat de warenhuisketen mogelijk terug zou keren naar Nederland. Bolland was voor zijn aanstelling de topman van de Britse supermarktketen Morrisson's en maakte daarvoor deel uit van de top van Heineken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.