Marktplaats wint strijd rond nepartikelen

Marktplaats wint strijd rond nepartikelen
Online handelsplatform Marktplaats.nl heeft een belangrijke juridische strijd gewonnen op het gebied van nepartikelen. De website is een neutraal platform en kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verkoopaanbiedingen.

"Geen actieve rol"

Het Gerechtshof in Leeuwarden deed deze week uitspraak in een zaak die in 2006 door meubelfabrikant Stokke was aangespannen. Dat bedrijf ergerde zich aan nepexemplaren van onder meer de bekende Tripp Trapp-stoelen, die via Marktplaats werden aangeboden. Stokke eiste dat Marktplaats gegevens van verkopers zou gaan verzamelen, om opsporing te vergemakkelijken.

 

De rechter heeft nu echter bepaald dat Marktplaats voldoende optreedt zodra er meldingen van valse merkartikelen binnenkomen, door de betreffende advertenties offline te halen. Daar houdt haar verantwoordelijkheid echter op: het bedrijf moet volgens de rechter geen preventieve controles uitvoeren. Marktplaats speelt immers geen actieve rol in juridische zin, het betreft een transactie tussen verkoper en koper.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Back to top