Marktplaats wint strijd rond nepartikelen

Marktplaats wint strijd rond nepartikelen
Online handelsplatform Marktplaats.nl heeft een belangrijke juridische strijd gewonnen op het gebied van nepartikelen. De website is een neutraal platform en kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verkoopaanbiedingen.

"Geen actieve rol"

Het Gerechtshof in Leeuwarden deed deze week uitspraak in een zaak die in 2006 door meubelfabrikant Stokke was aangespannen. Dat bedrijf ergerde zich aan nepexemplaren van onder meer de bekende Tripp Trapp-stoelen, die via Marktplaats werden aangeboden. Stokke eiste dat Marktplaats gegevens van verkopers zou gaan verzamelen, om opsporing te vergemakkelijken.

 

De rechter heeft nu echter bepaald dat Marktplaats voldoende optreedt zodra er meldingen van valse merkartikelen binnenkomen, door de betreffende advertenties offline te halen. Daar houdt haar verantwoordelijkheid echter op: het bedrijf moet volgens de rechter geen preventieve controles uitvoeren. Marktplaats speelt immers geen actieve rol in juridische zin, het betreft een transactie tussen verkoper en koper.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top