A-merken moeten de duimen leggen voor private label

A-merken moeten de duimen leggen voor private label

Huismerken hebben een bijzonder succesvol 2012 achter de rug, met een omzetstijging van 4,7 procent. De gehele Nederlandse markt groeide het voorbije jaar met 2,2 procent, de honderd grootste A-merken zelfs maar met 1,6 procent. De economische crisis laat dus duidelijke sporen na op het consumentengedrag...

Langzaam herstellen van dieptepunt

Met die +1,6% doen de A-merken het duidelijk slechter dan de +2,1% van vorig jaar, maar blijven ze herstellen van het dieptepunt in 2010. Toen konden de topmerken immers een groei van slechts 1% optekenen, wijst een studie van Onderzoeksbureau SymphonyIRI uit.

 

In de voorbije tien jaar is het contrast met de huismerken nog meer uitgesproken: daarin groeiden huismerken liefst zeven keer sneller dan A-merken, aldus Ronald Laureijsen van SymphonyIRI.

 

Podium blijft ongewijzigd

Campina blijft het populairste A-merk van Nederland, met een omzet van 399,8 miljoen euro. Zilver en brons zijn, net als vorig jaar, voor respectievelijk Marlboro (met 379,5 miljoen euro) en Douwe Egberts (met 347,1 miljoen euro).

 

Zeer tegen de trend in heeft Dr. Oetker zijn omzet in Nederland vorig jaar met liefst twaalf procent zien stijgen, dankzij de enorme populariteit van de (relatief goedkope) diepvriespizza's. Zo klom het merk naar de zevende plaats, met een omzet van 182,4 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top