A-merken moeten de duimen leggen voor private label | RetailDetail

A-merken moeten de duimen leggen voor private label

A-merken moeten de duimen leggen voor private label

Huismerken hebben een bijzonder succesvol 2012 achter de rug, met een omzetstijging van 4,7 procent. De gehele Nederlandse markt groeide het voorbije jaar met 2,2 procent, de honderd grootste A-merken zelfs maar met 1,6 procent. De economische crisis laat dus duidelijke sporen na op het consumentengedrag...

Langzaam herstellen van dieptepunt

Met die +1,6% doen de A-merken het duidelijk slechter dan de +2,1% van vorig jaar, maar blijven ze herstellen van het dieptepunt in 2010. Toen konden de topmerken immers een groei van slechts 1% optekenen, wijst een studie van Onderzoeksbureau SymphonyIRI uit.

 

In de voorbije tien jaar is het contrast met de huismerken nog meer uitgesproken: daarin groeiden huismerken liefst zeven keer sneller dan A-merken, aldus Ronald Laureijsen van SymphonyIRI.

 

Podium blijft ongewijzigd

Campina blijft het populairste A-merk van Nederland, met een omzet van 399,8 miljoen euro. Zilver en brons zijn, net als vorig jaar, voor respectievelijk Marlboro (met 379,5 miljoen euro) en Douwe Egberts (met 347,1 miljoen euro).

 

Zeer tegen de trend in heeft Dr. Oetker zijn omzet in Nederland vorig jaar met liefst twaalf procent zien stijgen, dankzij de enorme populariteit van de (relatief goedkope) diepvriespizza's. Zo klom het merk naar de zevende plaats, met een omzet van 182,4 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.