A-merken moeten de duimen leggen voor private label

A-merken moeten de duimen leggen voor private label

Huismerken hebben een bijzonder succesvol 2012 achter de rug, met een omzetstijging van 4,7 procent. De gehele Nederlandse markt groeide het voorbije jaar met 2,2 procent, de honderd grootste A-merken zelfs maar met 1,6 procent. De economische crisis laat dus duidelijke sporen na op het consumentengedrag...

Langzaam herstellen van dieptepunt

Met die +1,6% doen de A-merken het duidelijk slechter dan de +2,1% van vorig jaar, maar blijven ze herstellen van het dieptepunt in 2010. Toen konden de topmerken immers een groei van slechts 1% optekenen, wijst een studie van Onderzoeksbureau SymphonyIRI uit.

 

In de voorbije tien jaar is het contrast met de huismerken nog meer uitgesproken: daarin groeiden huismerken liefst zeven keer sneller dan A-merken, aldus Ronald Laureijsen van SymphonyIRI.

 

Podium blijft ongewijzigd

Campina blijft het populairste A-merk van Nederland, met een omzet van 399,8 miljoen euro. Zilver en brons zijn, net als vorig jaar, voor respectievelijk Marlboro (met 379,5 miljoen euro) en Douwe Egberts (met 347,1 miljoen euro).

 

Zeer tegen de trend in heeft Dr. Oetker zijn omzet in Nederland vorig jaar met liefst twaalf procent zien stijgen, dankzij de enorme populariteit van de (relatief goedkope) diepvriespizza's. Zo klom het merk naar de zevende plaats, met een omzet van 182,4 miljoen euro.

Tags: