A-merken moeten de duimen leggen voor private label

A-merken moeten de duimen leggen voor private label

Huismerken hebben een bijzonder succesvol 2012 achter de rug, met een omzetstijging van 4,7 procent. De gehele Nederlandse markt groeide het voorbije jaar met 2,2 procent, de honderd grootste A-merken zelfs maar met 1,6 procent. De economische crisis laat dus duidelijke sporen na op het consumentengedrag...

Langzaam herstellen van dieptepunt

Met die +1,6% doen de A-merken het duidelijk slechter dan de +2,1% van vorig jaar, maar blijven ze herstellen van het dieptepunt in 2010. Toen konden de topmerken immers een groei van slechts 1% optekenen, wijst een studie van Onderzoeksbureau SymphonyIRI uit.

 

In de voorbije tien jaar is het contrast met de huismerken nog meer uitgesproken: daarin groeiden huismerken liefst zeven keer sneller dan A-merken, aldus Ronald Laureijsen van SymphonyIRI.

 

Podium blijft ongewijzigd

Campina blijft het populairste A-merk van Nederland, met een omzet van 399,8 miljoen euro. Zilver en brons zijn, net als vorig jaar, voor respectievelijk Marlboro (met 379,5 miljoen euro) en Douwe Egberts (met 347,1 miljoen euro).

 

Zeer tegen de trend in heeft Dr. Oetker zijn omzet in Nederland vorig jaar met liefst twaalf procent zien stijgen, dankzij de enorme populariteit van de (relatief goedkope) diepvriespizza's. Zo klom het merk naar de zevende plaats, met een omzet van 182,4 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

Back to top