Minder reclamefolders in de brievenbus | RetailDetail

Minder reclamefolders in de brievenbus

Minder reclamefolders in de brievenbus

Voor het eerst in jaren is het aantal reclamefolders in de brievenbus heel wat Nederlanders gedaald. Tot vorig jaar was het aantal folders gestegen tot gemiddeld 37 per huishouden per week en in de periode rond Sinterklaas kan dat oplopen tot negentig folders. Wekelijks ontvangen zes miljoen huishoudens een pakket folders in de bus

Meer gerichte verdeling

Nu is er echter sprake van een volumedaling van twee procent. Ook voor de komende jaren wordt er rekening gehouden met een daling van het aantal folders. Verdeler Netwerk VSP zegt dat retailers en fabrikanten steeds kritischer kijken naar waar en hoe hun folders worden verspreid. Zo wordt er meer gekeken naar het type klant dan dat folders gewoon blind worden uitgedeeld.

 

Ook de nee-sticker, die aangeeft wanneer iemand geen reclame in de bus wil, stijgt in populariteit. "Op dit moment heeft 21 procent van de huishoudens zo'n sticker bij de brievenbus. Daar komt elk jaar een procentje bij", zegt directeur Yme Pasma van Netwerk VSP aan de NOS. Daar is het effect van het internet niet vreemd aan: veel folders zijn immers ook online te bekijken.

 

Nochtans blijkt uit marketingonderzoek dat na televisiereclame, de folder het meeste effect heeft voor winkels. Consumenten zijn er immers nog steeds van overtuigd dat ze veel geld kunnen besparen door in folders op zoek te gaan naar goede deals.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.