Multinationals schieten slachtoffers aardbeving Nepal ter hulp | RetailDetail

Multinationals schieten slachtoffers aardbeving Nepal ter hulp

Multinationals schieten slachtoffers aardbeving Nepal ter hulp

Na de aardbeving in Nepal schieten de solidariteitsacties als paddenstoelen uit de grond. Zara-moederbedrijf Inditex schenkt alvast 1,2 miljoen euro voor noodhulp, terwijl Coca-Cola en Unilever ter plaatse hulp bieden.

Inditex schenkt 1,2 miljoen euro

De Spaanse textielreus Inditex heeft als een van de eerste grote moderetailers gereageerd op de wereldwijde vraag naar hulp voor de slachtoffers van de zware aardbeving in Nepal, waarbij meer dan 4.000 mensen het leven lieten.

 

Het concern boven ketens als Zara, Stradivarius en Massimo Dutti, schonk zopas 1,2 miljoen euro aan drie internationale hulporganisaties. Het Rode Kruis krijgt 500.000 euro voor tenten, dekens en gezondheidszorg. Oxfam ontvangt eveneens een half miljoen euro om onder meer proper water en sanitair te verzorgen, terwijl Caritas 200.000 euro ontvangt voor de eerste voedsel- en drankbedelingen.

 

Unilever en Coca-Cola ter plaatse

Ook multinationals Unilever en Coca-Cola springen in de bres voor de getroffen bevolking. Beide bedrijven hebben fabrieken in Nepal, maar die werden zelf niet getroffen door de aardbeving.

 

Coca-Cola legde meteen de productie stil en stelde zijn knowhow en infrastructuur ter beschikking om de getroffen regio zo snel mogelijk van vers drinkwater te voorzien. Unilever liet weten "alles te doen wat mogelijk is om, in samenwerking met de Verenigde Naties en wereldwijde NGO-partners, producten en expertise ter beschikking te stellen om de noden zo snel mogelijk te lenigen."

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.