Nederlanders krijgen meer te besteden | RetailDetail

Nederlanders krijgen meer te besteden

Nederlanders krijgen meer te besteden

Nederlandse huishoudens krijgen voor het eerst in jaren weer meer te besteden. De meeste werkenden én bijstandsgerechtigden gaan er op vooruit, zo blijkt uit berekeningen van het Nibud.

Koopkracht evolueert positief

Dit is belangrijk nieuws voor de Nederlandse detailhandel, want vooral verkopers van non-food lijden al jaren onder de economische crisis. Uit de jongste detailhandelscijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bleek vorige week al dat er weliswaar nog altijd geen sprake is van groei voor de meeste branches, maar dat de verliezen wel steeds meer worden beperkt. Meer geld op de rekening bij consumenten kan de komende periode een nieuwe impuls geven aan de detailhandelsverkopen.

 

De lagere inflatie, een lagere premie voor de zorgverzekering en fiscale maatregelen van de overheid zijn de belangrijkste redenen voor de verbetering van de koopkracht. Al geldt die wel niet voor iedereen: gezinnen met maar één kostwinner, ouderen en werkenden met een inkomen boven de 50.000 euro leveren nog iets aan koopkracht in. Tweeverdieners zonder kinderen met een bruto jaarinkomen van 20.000 tot 30.000 euro gaan er het meest op vooruit: zij hebben per maand bijna honderd euro meer in de portemonnee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.