Nederlandse bedrijven nog beginnelingen sociale media

Nederlandse bedrijven nog beginnelingen sociale media

Hoewel steeds meer Nederlanders gebruik maken van de sociale media, gebruiken veel bedrijven ze nog niet of niet op de juiste manier. KPMG heeft een uitgebreid onderzoek gedaan naar sociale media bij bedrijven en trok enkele opvallende conclusies.

Helft gebruikt sociale media (nog) niet

Een eerste opvallende conclusie is dat de helft van de ondervraagde bedrijven nog geen gebruik maakt van sociale media. Bijna één op vijf verkondigde zelfs dat ze dat in de toekomst niet zullen gaan doen. In een maatschappij waar bij wijze van spreken iedereen sociale media gebruikt, is het opvallend dat zoveel bedrijven momenteel nog niet mee op de kar zijn gesprongen.

 

Op de vraag waarom hun bedrijf sociale media nog niet omarmd heeft, antwoordde 34% dat het niet relevant is voor hun sector. Een aannemelijke reden, moest er een sector uitspringen waar de meeste bedrijven er zo over dachten. Dat is echter niet het geval en dus lijkt er een splitsing te ontstaan tussen bedrijven die nut zien in sociale media en bedrijven die dat niet zien.

 

Weinig strategie

Bedrijven die wel gebruik maken van sociale media, doen dat vaak zonder echt plan. 52% heeft geen strategie voor sociale media of zegt die niet te kennen. Slechts 6% heeft al een aparte werking voor sociale media, terwijl die bij 15% in ontwikkeling is. 27% heeft wel een strategie die onderdeel uitmaakt van een andere, zoals marketing of IT. Daar komt nog eens bovenop dat twee derde van de bedrijven geen apart budget heeft voor sociale media.

 

Is er wel een duidelijke strategie binnen het bedrijf, dan is die heel vaak gericht op communicatie met de klant. Die is echter vooral bezig met berichten uitsturen naar de klant, niet met input krijgen van de klant. Dat tweede is nochtans perfect mogelijk met sociale media, maar slechts 7% betrekt klanten bij productinnovatie.

 

Ook maken te weinig bedrijven gebruik van sociale media om services te verlenen aan hun klanten. Daaronder kan het beheren van community’s zitten (fans van het product) of assistentie bij problemen. 73% van de bedrijven heeft echter geen team dat zich bezig houdt met het helpen van hun klanten online. Met verkopen via sociale media is het nog slechter gesteld: slechts 17% geeft aan actief te verkopen op sociale media.

 

Extreme digitalisering

Bedrijven mogen dan wel terughoudend zijn, sociale media zijn niet meer te negeren. De particulier heeft ze een plaatsje gegeven in het alledaagse leven en bedrijven moeten daarin meegaan. Digitaal en fysiek geraken steeds meer verstrengeld en de digitale identiteit van een bedrijf wordt minstens zo belangrijke als de fysieke identiteit.

 

“Bedrijven staan daarmee aan de vooravond van een extreme digitalisering. Het gebruik van social media door organisaties is hierbij een belangrijke katalysator en een noodzakelijke voorwaarde”, aldus het onderzoek van KPMG. Sociale media zijn natuurlijk niet het enige facet van die digitalisering, maar ze zijn wel een startpunt en volgens het onderzoek van KPMG wordt het dus dringend tijd dat bedrijven mee op de kar springen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top