Nederlandse consument weer meer bereid tot grote aankopen | RetailDetail

Nederlandse consument weer meer bereid tot grote aankopen

Nederlandse consument weer meer bereid tot grote aankopen

De Nederlandse consument vindt dat de tijd iets gunstiger is om grote aankopen te doen. Hij oordeelt immers minder negatief over zijn toekomstige financiële situatie, blijkt uit een bevraging van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Index staat nog licht negatief

De index van de koopbereidheid van het CBS is in mei 2015 met drie punten gestegen en staat nu op -5 punten. Dat betekent dat er nog altijd 5% meer zwartkijkers zijn dan optimisten, maar de situatie is merkelijk beter dan enkele maanden geleden. In december 2014 stond de index nog op -10 punten, in volle crisis in februari 2013 stond die zelfs nog op -32 punten.

 

De index van de koopbereidheid trekt daarmee de ruimere graadmeter van het consumentenvertrouwen omhoog, die ook rekening houdt met de inschatting van het economisch klimaat door de burger. Die steeg in mei met 2 punten tot +2 punten en ligt zo boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-9). Het dieptepunt werd hier eveneens bereikt in februari 2013 met -44 punten, het hoogtepunt in april 2000 met +27 punten.

 

Verkoop wooninrichting in de lift

Intussen zit de consumptie overigens al in de lift: in maart gaven de Nederlanders 1,9 procent meer uit aan goederen en diensten dan in dezelfde maand van 2014. Vooral voor gas, huishoudelijke apparaten en woninginrichting trokken ze een groter budget uit.

 

De winkels van wooninrichting behaalden in het eerste kwartaal zelfs hun grootste omzetstijging in zeven jaar, wat in lijn ligt met het herstel op de woningmarkt. Aan voedings- en genotmiddelen gaven consumenten 1,4 procent meer uit dan een jaar eerder.

 

Toch is een hoerastemming nog niet op zijn plaats, want in februari 2015 gaf de Nederlandse consument nog 2,4 procent meer uit dan in dezelfde maand het jaar voordien. Ondertussen is dus alweer een daling merkbaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.