Nederlandse consument weer meer bereid tot grote aankopen

Nederlandse consument weer meer bereid tot grote aankopen

De Nederlandse consument vindt dat de tijd iets gunstiger is om grote aankopen te doen. Hij oordeelt immers minder negatief over zijn toekomstige financiële situatie, blijkt uit een bevraging van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Index staat nog licht negatief

De index van de koopbereidheid van het CBS is in mei 2015 met drie punten gestegen en staat nu op -5 punten. Dat betekent dat er nog altijd 5% meer zwartkijkers zijn dan optimisten, maar de situatie is merkelijk beter dan enkele maanden geleden. In december 2014 stond de index nog op -10 punten, in volle crisis in februari 2013 stond die zelfs nog op -32 punten.

 

De index van de koopbereidheid trekt daarmee de ruimere graadmeter van het consumentenvertrouwen omhoog, die ook rekening houdt met de inschatting van het economisch klimaat door de burger. Die steeg in mei met 2 punten tot +2 punten en ligt zo boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-9). Het dieptepunt werd hier eveneens bereikt in februari 2013 met -44 punten, het hoogtepunt in april 2000 met +27 punten.

 

Verkoop wooninrichting in de lift

Intussen zit de consumptie overigens al in de lift: in maart gaven de Nederlanders 1,9 procent meer uit aan goederen en diensten dan in dezelfde maand van 2014. Vooral voor gas, huishoudelijke apparaten en woninginrichting trokken ze een groter budget uit.

 

De winkels van wooninrichting behaalden in het eerste kwartaal zelfs hun grootste omzetstijging in zeven jaar, wat in lijn ligt met het herstel op de woningmarkt. Aan voedings- en genotmiddelen gaven consumenten 1,4 procent meer uit dan een jaar eerder.

 

Toch is een hoerastemming nog niet op zijn plaats, want in februari 2015 gaf de Nederlandse consument nog 2,4 procent meer uit dan in dezelfde maand het jaar voordien. Ondertussen is dus alweer een daling merkbaar.

Tags: