'Nederlandse winkels lopen achter'

'Nederlandse winkels lopen achter'

De Nederlandse detailhandel moet beter naar het buitenland kijken en lessen leren van buitenlandse winkelconcepten. Op die manier zouden klanten veel beter vastgehouden kunnen worden. "Nederland loopt een beetje achter", vindt Frank Quix, parttime docent aan de Universiteit van Amsterdam.

Quix, die ook werkt voor Q&A Research en Consultancy, zei in een interview met Radio 1 dat hij regelmatig de wereld rond reist om te kijken naar innovaties in de detailhandel. "In Hong Kong zag ik bijvoorbeeld een touchscreen waar je in kan tikken welk product je zoekt. Vervolgens vertelt een mevrouw op het beeldscherm precies waar je het product kunt vinden", aldus Quix.

 

Hij mist ook de mogelijkheid bij Nederlandse retailers om in de winkel online te kunnen bestellen. Dit zou bijvoorbeeld voor Hema grote kansen bieden, omdat zij onmogelijk in hun winkels compleet kunnen zijn. "Als je ervoor zorgt dat alles via Hema.nl verkrijgbaar is, werkt dat echt in je voordeel", stelt hij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top