Niemand gelooft merken op Facebook

Niemand gelooft merken op Facebook

Volgens een studie van InSites Consulting beschouwt amper één op vijftig 15- tot 25-jarige Nederlanders de Facebookpagina van een merk of product als een betrouwbare bron van informatie. Dat is pijnlijk voor de meeste bedrijven, vooral aangezien er steeds meer van dergelijke pagina's worden aangemaakt.

Twee op honderd

Dat is het trieste cijfer dat merken en bedrijven scoren op Facebook als het over hun geloofwaardigheid gaat. De andere achtennegentig op honderd Nederlandse jongeren hebben meer vertrouwen in wat op fora en blogs over een merk wordt gezegd of wat vrienden hen erover vertellen. Dat leidt Insites Consulting alleszins af uit een onderzoek bij ruim vierduizend jongeren.

 

Het probleem zit hem in het sociale aspect van die pagina's: veel Facebookpagina's laten namelijk totaal geen reactie, laat staan interactie, toe. Toch is dat precies waar het bij sociale media over gaat: wil je als bedrijf dat er over jouw pagina gesproken wordt en dat je merk als cool wordt ervaren, moet je luisteren naar je consumenten en hun aandacht proberen te trekken.

 

Te veel bedrijven gebruiken Facebook enkel om reclameboodschappen of oude reclamespots te posten, terwijl ze het medium eigenlijk zouden moeten gebruiken om de mening van het publiek te vragen (en er uiteraard ook effectief iets mee te doen). Dat stelt althans Joeri van den Bergh, die het boek "Maak je merk cool" publiceerde en ervan overtuigd is dat sociale media zeker hun nut als marketing instrument kunnen bewijzen.   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Back to top