Niemand gelooft merken op Facebook

Niemand gelooft merken op Facebook

Volgens een studie van InSites Consulting beschouwt amper één op vijftig 15- tot 25-jarige Nederlanders de Facebookpagina van een merk of product als een betrouwbare bron van informatie. Dat is pijnlijk voor de meeste bedrijven, vooral aangezien er steeds meer van dergelijke pagina's worden aangemaakt.

Twee op honderd

Dat is het trieste cijfer dat merken en bedrijven scoren op Facebook als het over hun geloofwaardigheid gaat. De andere achtennegentig op honderd Nederlandse jongeren hebben meer vertrouwen in wat op fora en blogs over een merk wordt gezegd of wat vrienden hen erover vertellen. Dat leidt Insites Consulting alleszins af uit een onderzoek bij ruim vierduizend jongeren.

 

Het probleem zit hem in het sociale aspect van die pagina's: veel Facebookpagina's laten namelijk totaal geen reactie, laat staan interactie, toe. Toch is dat precies waar het bij sociale media over gaat: wil je als bedrijf dat er over jouw pagina gesproken wordt en dat je merk als cool wordt ervaren, moet je luisteren naar je consumenten en hun aandacht proberen te trekken.

 

Te veel bedrijven gebruiken Facebook enkel om reclameboodschappen of oude reclamespots te posten, terwijl ze het medium eigenlijk zouden moeten gebruiken om de mening van het publiek te vragen (en er uiteraard ook effectief iets mee te doen). Dat stelt althans Joeri van den Bergh, die het boek "Maak je merk cool" publiceerde en ervan overtuigd is dat sociale media zeker hun nut als marketing instrument kunnen bewijzen.   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top