Niemand gelooft merken op Facebook

Niemand gelooft merken op Facebook

Volgens een studie van InSites Consulting beschouwt amper één op vijftig 15- tot 25-jarige Nederlanders de Facebookpagina van een merk of product als een betrouwbare bron van informatie. Dat is pijnlijk voor de meeste bedrijven, vooral aangezien er steeds meer van dergelijke pagina's worden aangemaakt.

Twee op honderd

Dat is het trieste cijfer dat merken en bedrijven scoren op Facebook als het over hun geloofwaardigheid gaat. De andere achtennegentig op honderd Nederlandse jongeren hebben meer vertrouwen in wat op fora en blogs over een merk wordt gezegd of wat vrienden hen erover vertellen. Dat leidt Insites Consulting alleszins af uit een onderzoek bij ruim vierduizend jongeren.

 

Het probleem zit hem in het sociale aspect van die pagina's: veel Facebookpagina's laten namelijk totaal geen reactie, laat staan interactie, toe. Toch is dat precies waar het bij sociale media over gaat: wil je als bedrijf dat er over jouw pagina gesproken wordt en dat je merk als cool wordt ervaren, moet je luisteren naar je consumenten en hun aandacht proberen te trekken.

 

Te veel bedrijven gebruiken Facebook enkel om reclameboodschappen of oude reclamespots te posten, terwijl ze het medium eigenlijk zouden moeten gebruiken om de mening van het publiek te vragen (en er uiteraard ook effectief iets mee te doen). Dat stelt althans Joeri van den Bergh, die het boek "Maak je merk cool" publiceerde en ervan overtuigd is dat sociale media zeker hun nut als marketing instrument kunnen bewijzen.   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top