Niemand gelooft merken op Facebook | RetailDetail

Niemand gelooft merken op Facebook

Niemand gelooft merken op Facebook

Volgens een studie van InSites Consulting beschouwt amper één op vijftig 15- tot 25-jarige Nederlanders de Facebookpagina van een merk of product als een betrouwbare bron van informatie. Dat is pijnlijk voor de meeste bedrijven, vooral aangezien er steeds meer van dergelijke pagina's worden aangemaakt.

Twee op honderd

Dat is het trieste cijfer dat merken en bedrijven scoren op Facebook als het over hun geloofwaardigheid gaat. De andere achtennegentig op honderd Nederlandse jongeren hebben meer vertrouwen in wat op fora en blogs over een merk wordt gezegd of wat vrienden hen erover vertellen. Dat leidt Insites Consulting alleszins af uit een onderzoek bij ruim vierduizend jongeren.

 

Het probleem zit hem in het sociale aspect van die pagina's: veel Facebookpagina's laten namelijk totaal geen reactie, laat staan interactie, toe. Toch is dat precies waar het bij sociale media over gaat: wil je als bedrijf dat er over jouw pagina gesproken wordt en dat je merk als cool wordt ervaren, moet je luisteren naar je consumenten en hun aandacht proberen te trekken.

 

Te veel bedrijven gebruiken Facebook enkel om reclameboodschappen of oude reclamespots te posten, terwijl ze het medium eigenlijk zouden moeten gebruiken om de mening van het publiek te vragen (en er uiteraard ook effectief iets mee te doen). Dat stelt althans Joeri van den Bergh, die het boek "Maak je merk cool" publiceerde en ervan overtuigd is dat sociale media zeker hun nut als marketing instrument kunnen bewijzen.   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.