Nieuwe consumentenwet van kracht | RetailDetail

Nieuwe consumentenwet van kracht

Nieuwe consumentenwet van kracht

Consumenten hebben vanaf vrijdag meer rechten als zij, vooral online, een aankoop doen. Dat is zo bepaald in de nieuwe consumentenwet die vanaf heden van kracht is.

Tal van veranderingen

De nieuwe Europese Consumentenrichtlijn is al een aantal maanden aangekondigd, maar wordt in Nederland vanaf vandaag officieel in gebruik genomen. In de nieuwe wet hebben klanten onder andere recht op een langere bedenktijd na hun aankoop en dienen ze volgens de regels geïnformeerd te worden over het aangaan van een koopverbintenis met een winkel.


Omdat de impact van de nieuwe wet groot kan zijn op detailhandelaars, met name voor webverkopers, geven we al een samenvatting van de veranderde regels:

  • De termijn van het herroepingsrecht gaat omhoog van zeven werkdagen naar 14 kalenderdagen.

  • Retailers zijn verplicht om een modelformulier over het herroepingsrecht aan te bieden. Deze wetgeving gaat ook voor diensten gelden.

  • Daarnaast is de termijn voor de terugbetaling van het betaalde bedrag teruggeschroefd van 30 naar 14 kalenderdagen.

  • Uitzonderingen op het herroepingsrecht zijn producten die om hygiënische redenen niet meer geretourneerd kunnen worden. Wel kunnen deze artikelen verzegeld worden verzonden.

  • Betaalde nummers, zoals 0900-nummers, zijn niet meer zomaar toegestaan; bestaande klanten moeten de retailer gratis kunnen bereiken.

  • Een andere veelbesproken wijziging is de betaalknop voor online winkeliers. Vanaf vrijdag moet duidelijk worden gemeld dat een bestelling een betaalverplichting inhoudt.

  • Tevens zijn aangevinkte hokjes met extra's, zoals een annuleringsverzekering, verboden. Consumenten moeten deze voortaan zelf aanvinken.

 

Voor wie het allemaal nog eens rustig na wil lezen, is de hele wet hier te vinden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.