Nieuwe consumentenwet van kracht | RetailDetail

Nieuwe consumentenwet van kracht

Nieuwe consumentenwet van kracht

Consumenten hebben vanaf vrijdag meer rechten als zij, vooral online, een aankoop doen. Dat is zo bepaald in de nieuwe consumentenwet die vanaf heden van kracht is.

Tal van veranderingen

De nieuwe Europese Consumentenrichtlijn is al een aantal maanden aangekondigd, maar wordt in Nederland vanaf vandaag officieel in gebruik genomen. In de nieuwe wet hebben klanten onder andere recht op een langere bedenktijd na hun aankoop en dienen ze volgens de regels geïnformeerd te worden over het aangaan van een koopverbintenis met een winkel.


Omdat de impact van de nieuwe wet groot kan zijn op detailhandelaars, met name voor webverkopers, geven we al een samenvatting van de veranderde regels:

  • De termijn van het herroepingsrecht gaat omhoog van zeven werkdagen naar 14 kalenderdagen.

  • Retailers zijn verplicht om een modelformulier over het herroepingsrecht aan te bieden. Deze wetgeving gaat ook voor diensten gelden.

  • Daarnaast is de termijn voor de terugbetaling van het betaalde bedrag teruggeschroefd van 30 naar 14 kalenderdagen.

  • Uitzonderingen op het herroepingsrecht zijn producten die om hygiënische redenen niet meer geretourneerd kunnen worden. Wel kunnen deze artikelen verzegeld worden verzonden.

  • Betaalde nummers, zoals 0900-nummers, zijn niet meer zomaar toegestaan; bestaande klanten moeten de retailer gratis kunnen bereiken.

  • Een andere veelbesproken wijziging is de betaalknop voor online winkeliers. Vanaf vrijdag moet duidelijk worden gemeld dat een bestelling een betaalverplichting inhoudt.

  • Tevens zijn aangevinkte hokjes met extra's, zoals een annuleringsverzekering, verboden. Consumenten moeten deze voortaan zelf aanvinken.

 

Voor wie het allemaal nog eens rustig na wil lezen, is de hele wet hier te vinden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.