'Non-food stevent af op rampjaar' | RetailDetail

'Non-food stevent af op rampjaar'

'Non-food stevent af op rampjaar'

De non-foodsector gaat een zeer penibel jaareinde en nauwelijks beter 2013 tegemoet: volgend jaar zal meer dan 15% van de omzet zijn weggesmolten, vergeleken met 2008. De fysieke winkels worden platgedrukt tussen dalende consumentenbestedingen en de sterk groeiende webwinkels, zegt het ING Economisch Bureau.

Een snel dalende lijn...

De zwakke economie doet de koopkracht en het consumentenvertrouwen dalen, en daarmee ook de bestedingen van consumenten. Daarnaast blijft het internet omzet wegtrekken uit de winkelstraat. De non-foodretail beleeft zeer moeilijke tijden, en wie niet innoveert, gaat er - mogelijk onherroepelijk - uit.

 

Volgens ING wordt 2012 het vierde achtereenvolgende jaar waarin de omzet van non-foodwinkels achteruit boert en voor ook volgend jaar zijn de vooruitzichten ongunstig. Van de sinds 2008 al serieus afgekalfde sectoromzet gaat in 2012 3,2% en volgend jaar nog eens 2% af. Vergeleken met het hoogtepunt, 2008, zal bijna één vijfde van de omzet dan verloren zijn gegaan, en de zwaarste klappen zijn er (alweer) voor de doe-het-zelfsector.

 

... maar niet voor iedereen

Wel is er één deelsector die de toekomst vol vertrouwen tegemoet mag zien: de persoonlijke verzorging (drogisterijen en parfumerieën) lieten sinds 2005 al bijna elk jaar een stijging optekenen en gaan daar dit en volgend jaar rustig mee door. Het rapport verwijst hiervoor naar de steeds duurder wordende gezondheidszorg, waardoor mensen zich zelf zo gezond mogelijk willen houden.

 

De online omzet van de non-foodsector groeit wel fors (+9%), maar die markt is al geconsolideerd: de tien grootste e-commercebedrijven halen 46% van de totale omzet. Zo wordt de markt bijna helemaal afgeschermd van de kleine nieuwkomers, vreest het Bureau: de instapkosten om een realistische kans te maken tegen de gevestigde waarden zijn gewoon te hoog.

 

Ook voor de anderen blijven er kansen

Toch zijn er – nog steeds volgens het ING Economisch Bureau – wel degelijk kansen voor non-foodwinkeliers. Daarvoor zijn er wel een aantal vereisten, waarvan de belangrijkste een duidelijke, overkoepelende visie is – die uiteraard ook consistent moet worden toegepast.

 

In die visie zal wel een verdienmodel centraal moeten staan dat rekening houdt met lagere omzetten én lagere marges. Ook de doelgroep en de daarop afgestemde producten moeten helder afgelijnd zijn; enkel als aan die – zeer moeilijke – voorwaarden wordt voldaan, kunnen non-foodretailers overleven.

 

Samenwerking wordt levensnoodzakelijk

Hoewel het grootste deel van de omzet nog steeds offline wordt gerealiseerd, neemt het belang van online steeds meer toe (en samen daarmee, de leegstand van fysieke winkels). Willen de winkelstraten overleven, moeten volgens de analisten alle overheden, brancheorganisaties en andere belanghebbenden goed beginnen samenwerken.

 

Winkelcentra, zowel binnenstedelijk als buiten het stadscentrum, zullen moeten beslissen wat hen onderscheidend maakt en daarop inspelen. Naar Engels voorbeeld kunnen winkelstraatmanagers daarbij een beslissende rol spelen, besluit het Bureau toch nog (een beetje) hoopvol.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.