Online verkoop kent sterke opmars in eerste jaarhelft

Online verkoop kent sterke opmars in eerste jaarhelft

Online verkoop kent sterke opmars in eerste jaarhelft

In de eerste helft van het jaar is de totale omzet van online bestedingen met maar liefst 17,2 % gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Faillissementen van grote winkelketens en de populariteit bij ouderen zijn daar niet vreemd aan.

Faillissementen werken online verkoop in de hand

In de eerste zes maanden van het jaar gaf de Nederlandse consument in totaal 9,53 miljard euro online uit, tegenover nog maar 8,13 miljard euro in de eerste helft van 2015. Bij de verkoop van diensten, zoals vliegtickets, steeg de omzet met 9,6% naar 4,44 miljard euro. De verkoop van producten steeg echter met maar liefst 24,7% naar 5,10 miljard euro, blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

 

"De sterke stijging van de online uitgaven aan kleding en schoenen is vooral toe te schrijven aan de recente faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat. We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen. Het online kanaal profiteert direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod. Dit effect is vooral goed terug te zien in segmenten als IT en fashion”, zegt Gino Thuij van GfK, dat het onderzoek uitvoerde in opdracht van Thuiswinkel.org.

 

Ook bij ouderen wordt online winkelen steeds populairder: in het tweede kwartaal van 2015 kocht 58% van de 65-plussers minstens één product of dienst online. Dat aantal is in 2016 al gegroeid naar 64%. Daarvoor gebruiken ze wel voornamelijk de gewone pc, want slechts 4% van hen heeft een aankoop gedaan via een mobiel toestel. Ter vergelijking: bij jongeren onder 29 jaar is dat al een kwart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.