Online verkoop kent sterke opmars in eerste jaarhelft

Online verkoop kent sterke opmars in eerste jaarhelft

Online verkoop kent sterke opmars in eerste jaarhelft

In de eerste helft van het jaar is de totale omzet van online bestedingen met maar liefst 17,2 % gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Faillissementen van grote winkelketens en de populariteit bij ouderen zijn daar niet vreemd aan.

Faillissementen werken online verkoop in de hand

In de eerste zes maanden van het jaar gaf de Nederlandse consument in totaal 9,53 miljard euro online uit, tegenover nog maar 8,13 miljard euro in de eerste helft van 2015. Bij de verkoop van diensten, zoals vliegtickets, steeg de omzet met 9,6% naar 4,44 miljard euro. De verkoop van producten steeg echter met maar liefst 24,7% naar 5,10 miljard euro, blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

 

"De sterke stijging van de online uitgaven aan kleding en schoenen is vooral toe te schrijven aan de recente faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat. We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen. Het online kanaal profiteert direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod. Dit effect is vooral goed terug te zien in segmenten als IT en fashion”, zegt Gino Thuij van GfK, dat het onderzoek uitvoerde in opdracht van Thuiswinkel.org.

 

Ook bij ouderen wordt online winkelen steeds populairder: in het tweede kwartaal van 2015 kocht 58% van de 65-plussers minstens één product of dienst online. Dat aantal is in 2016 al gegroeid naar 64%. Daarvoor gebruiken ze wel voornamelijk de gewone pc, want slechts 4% van hen heeft een aankoop gedaan via een mobiel toestel. Ter vergelijking: bij jongeren onder 29 jaar is dat al een kwart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.