Opbrengsten tabakaccijnzen blijven dalen | RetailDetail

Opbrengsten tabakaccijnzen blijven dalen

Opbrengsten tabakaccijnzen blijven dalen

Ook in 2014 blijven de inkomsten van accijnzen op tabak verder dalen. Dat blijkt uit cijfers die de Accijnsmonitor gisteren op accijnslek.nl publiceerde. Steeds meer consumenten stappen over op lager geprijsde producten.

Twee grote oorzaken

Vergeleken met de cijfers van 2012 en 2013 liggen de accijnsinkomsten in de maanden januari en februari van dit jaar aanzienlijk lager. In januari 2014 werd er 180.981.193 euro aan tabaksaccijnzen opgehaald: dat is weliswaar een minimale daling van 173.000 euro ten opzichte van 2013, maar vergeleken met 2012 was het zelfs een terugval van bijna 14 miljoen euro.

 

In februari zijn de cijfers nog dramatischer: daar vielen de inkomsten ten opzichte van 2013 terug met 4,8 miljoen euro en in 2012 werd er bijna 18,5 miljoen euro meer verdiend aan accijnzen op tabak.

 

De daling van de inkomsten heeft twee grote oorzaken: langs de ene kant kiezen meer en meer consumenten voor lager geprijsde tabaksproducten, waar de staat minder op verdient. Ook trekt een deel de landsgrenzen over naar België en Duitsland, waar tabak en sigaretten nog een stuk goedkoper zijn.

 

Om de dalende inkomsten, zowel voor de staat als voor de handelaar, aan de kaak te stellen, zal accijnslek.nl periodiek cijfers vrijgeven. De website is een initiatief van de tabaksdetailhandelaren en de groothandels, die eisen dat de accijnsverhoging van 2013 wordt teruggedraaid en dat de geplande verhoging die op 1 januari 2015 moet worden doorgevoerd, wordt afgeblazen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.