Oranjekoorts levert detailhandel 140 miljoen op

Oranjekoorts levert detailhandel 140 miljoen op

Brancheorganisatie Detailhandel Nederland rekent op een Oranjebonus van 140 miljoen euro voor de retail. Als Nederland verder komt in het toernooi kan de Oranjekoorts voor nog meer omzet zorgen.

Massale Oranjegekte

"Nederland zit in een poule met Denemarken, Duitsland en Portugal, wat in feite betekent dat het nationale elftal drie finalewedstrijden speelt", zegt Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland. "Veel mensen hebben al inkopen gedaan om straks samen met familie, buren, vrienden en vriendinnen de wedstrijden te kijken. De Oranje-drukte in de winkels loopt vanaf komende week verder op: de straten kleuren oranje met vlaggetjes, mensen trekken nieuwe oranjekleding met accessoires aan en winkels stunten met Oranje-acties", is de verwachting.

 

Het EK, dat komende vrijdag begint, stimuleert onder meer de verkoop van grote televisies en tabletcomputers. Dankzij digitale televisies is het mogelijk meerdere wedstrijden tegelijk te kijken, wat mogelijk vooral op de derde speeldag populair is: dan worden immers twee wedstrijden tegelijk gespeeld en staat de kwalificatie voor de volgende ronde voor het Nederlands Elftal mogelijk op het spel.

 

Ook nieuw tuinmeubilair en nieuwe frituurpannen dragen bij aan de feeststemming in de retail. Supermarkten verkopen voor bijna 40 miljoen euro extra bij voetbalkampioenschappen, zo bleek uit eerder onderzoek.

 

Ierland - Nederland 1-0

Toch loopt voetbalgek Nederland daarmee heel erg achter op het nochtans veel kleinere Ierland. Daar verwachten retailers immers een bonus van maar liefst 250 miljoen euro (!), ondanks het feit dat Ierland bijna drie keer minder inwoners heeft dan Nederland. Een mogelijke verklaring is uiteraard dat de Ieren het helemaal niet gewoon zijn om op een EK te spelen. Pikant detail: de laatste keer dat Ierland een groot toernooi haalde, was dat... ten koste van Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top