Oranjekoorts levert detailhandel 140 miljoen op | RetailDetail

Oranjekoorts levert detailhandel 140 miljoen op

Oranjekoorts levert detailhandel 140 miljoen op

Brancheorganisatie Detailhandel Nederland rekent op een Oranjebonus van 140 miljoen euro voor de retail. Als Nederland verder komt in het toernooi kan de Oranjekoorts voor nog meer omzet zorgen.

Massale Oranjegekte

"Nederland zit in een poule met Denemarken, Duitsland en Portugal, wat in feite betekent dat het nationale elftal drie finalewedstrijden speelt", zegt Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland. "Veel mensen hebben al inkopen gedaan om straks samen met familie, buren, vrienden en vriendinnen de wedstrijden te kijken. De Oranje-drukte in de winkels loopt vanaf komende week verder op: de straten kleuren oranje met vlaggetjes, mensen trekken nieuwe oranjekleding met accessoires aan en winkels stunten met Oranje-acties", is de verwachting.

 

Het EK, dat komende vrijdag begint, stimuleert onder meer de verkoop van grote televisies en tabletcomputers. Dankzij digitale televisies is het mogelijk meerdere wedstrijden tegelijk te kijken, wat mogelijk vooral op de derde speeldag populair is: dan worden immers twee wedstrijden tegelijk gespeeld en staat de kwalificatie voor de volgende ronde voor het Nederlands Elftal mogelijk op het spel.

 

Ook nieuw tuinmeubilair en nieuwe frituurpannen dragen bij aan de feeststemming in de retail. Supermarkten verkopen voor bijna 40 miljoen euro extra bij voetbalkampioenschappen, zo bleek uit eerder onderzoek.

 

Ierland - Nederland 1-0

Toch loopt voetbalgek Nederland daarmee heel erg achter op het nochtans veel kleinere Ierland. Daar verwachten retailers immers een bonus van maar liefst 250 miljoen euro (!), ondanks het feit dat Ierland bijna drie keer minder inwoners heeft dan Nederland. Een mogelijke verklaring is uiteraard dat de Ieren het helemaal niet gewoon zijn om op een EK te spelen. Pikant detail: de laatste keer dat Ierland een groot toernooi haalde, was dat... ten koste van Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.