Oranjekoorts levert detailhandel 140 miljoen op

Oranjekoorts levert detailhandel 140 miljoen op

Brancheorganisatie Detailhandel Nederland rekent op een Oranjebonus van 140 miljoen euro voor de retail. Als Nederland verder komt in het toernooi kan de Oranjekoorts voor nog meer omzet zorgen.

Massale Oranjegekte

"Nederland zit in een poule met Denemarken, Duitsland en Portugal, wat in feite betekent dat het nationale elftal drie finalewedstrijden speelt", zegt Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland. "Veel mensen hebben al inkopen gedaan om straks samen met familie, buren, vrienden en vriendinnen de wedstrijden te kijken. De Oranje-drukte in de winkels loopt vanaf komende week verder op: de straten kleuren oranje met vlaggetjes, mensen trekken nieuwe oranjekleding met accessoires aan en winkels stunten met Oranje-acties", is de verwachting.

 

Het EK, dat komende vrijdag begint, stimuleert onder meer de verkoop van grote televisies en tabletcomputers. Dankzij digitale televisies is het mogelijk meerdere wedstrijden tegelijk te kijken, wat mogelijk vooral op de derde speeldag populair is: dan worden immers twee wedstrijden tegelijk gespeeld en staat de kwalificatie voor de volgende ronde voor het Nederlands Elftal mogelijk op het spel.

 

Ook nieuw tuinmeubilair en nieuwe frituurpannen dragen bij aan de feeststemming in de retail. Supermarkten verkopen voor bijna 40 miljoen euro extra bij voetbalkampioenschappen, zo bleek uit eerder onderzoek.

 

Ierland - Nederland 1-0

Toch loopt voetbalgek Nederland daarmee heel erg achter op het nochtans veel kleinere Ierland. Daar verwachten retailers immers een bonus van maar liefst 250 miljoen euro (!), ondanks het feit dat Ierland bijna drie keer minder inwoners heeft dan Nederland. Een mogelijke verklaring is uiteraard dat de Ieren het helemaal niet gewoon zijn om op een EK te spelen. Pikant detail: de laatste keer dat Ierland een groot toernooi haalde, was dat... ten koste van Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dynamo Retail Group neemt Fietscity over

25/09/2017

Dynamo Retail Group neemt vanaf 1 oktober Fietscity over. Die keten heeft zijn hoofdzetel in Enschede en heeft momenteel elf vestigingen in Nederland. Dynamo Retail Group heeft al meer dan 800 winkels in Nederland.

Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Back to top