Oranjekoorts levert detailhandel 140 miljoen op

Oranjekoorts levert detailhandel 140 miljoen op

Brancheorganisatie Detailhandel Nederland rekent op een Oranjebonus van 140 miljoen euro voor de retail. Als Nederland verder komt in het toernooi kan de Oranjekoorts voor nog meer omzet zorgen.

Massale Oranjegekte

"Nederland zit in een poule met Denemarken, Duitsland en Portugal, wat in feite betekent dat het nationale elftal drie finalewedstrijden speelt", zegt Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland. "Veel mensen hebben al inkopen gedaan om straks samen met familie, buren, vrienden en vriendinnen de wedstrijden te kijken. De Oranje-drukte in de winkels loopt vanaf komende week verder op: de straten kleuren oranje met vlaggetjes, mensen trekken nieuwe oranjekleding met accessoires aan en winkels stunten met Oranje-acties", is de verwachting.

 

Het EK, dat komende vrijdag begint, stimuleert onder meer de verkoop van grote televisies en tabletcomputers. Dankzij digitale televisies is het mogelijk meerdere wedstrijden tegelijk te kijken, wat mogelijk vooral op de derde speeldag populair is: dan worden immers twee wedstrijden tegelijk gespeeld en staat de kwalificatie voor de volgende ronde voor het Nederlands Elftal mogelijk op het spel.

 

Ook nieuw tuinmeubilair en nieuwe frituurpannen dragen bij aan de feeststemming in de retail. Supermarkten verkopen voor bijna 40 miljoen euro extra bij voetbalkampioenschappen, zo bleek uit eerder onderzoek.

 

Ierland - Nederland 1-0

Toch loopt voetbalgek Nederland daarmee heel erg achter op het nochtans veel kleinere Ierland. Daar verwachten retailers immers een bonus van maar liefst 250 miljoen euro (!), ondanks het feit dat Ierland bijna drie keer minder inwoners heeft dan Nederland. Een mogelijke verklaring is uiteraard dat de Ieren het helemaal niet gewoon zijn om op een EK te spelen. Pikant detail: de laatste keer dat Ierland een groot toernooi haalde, was dat... ten koste van Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top