Positieve resultaten voor Hema in derde kwartaal | RetailDetail

Positieve resultaten voor Hema in derde kwartaal

Positieve resultaten voor Hema in derde kwartaal

Het Nederlandse Hema heeft in het derde kwartaal van 2015 enkele positieve resultaten kunnen neerzetten. Zo gingen onder andere zowel de netto-omzet als de vergelijkbare omzet de hoogte in ten opzichte van een jaar eerder.

"Tevreden over de omzetontwikkeling"

De netto-omzet steeg met 8 procent, van 271,1 miljoen euro naar 292,8 miljoen euro. Daarbij ging ook de vergelijkbare omzet met 5,2 procent omhoog. Een jaar eerder was er nog sprake van een daling van 6,8 procent op vergelijkbare basis, maar het is ondertussen al het derde kwartaal op rij dat de vergelijkbare omzet stijgt.


Dankzij die sterke prestaties ging het ook met de genormaliseerde EBITDA de juiste kant op. Die steeg van 22 miljoen euro naar 23,5 miljoen euro. Het is de eerste keer in drie jaar dat de genormaliseerde EBITDA stijgt.


"In het derde achtereenvolgende kwartaal is de like-for-like-omzet gestegen. In alle productcategorieën hebben we beter gepresteerd dan de markt en we hebben het aantal klantbezoeken en transacties verder weten te verhogen. We zijn tevreden over de omzetontwikkeling en de stijging van het genormaliseerde EBITDA", zegt CEO van Hema, Tjeerd Jegen.


Akkoord met VAB

Hema heeft daarnaast ook een overeenstemming weten te bereiken met de franchiseonderneming VAB. Daardoor wordt de arbitragezaak tussen beide partijen stopgezet. "We hebben nu kans gezien om verregaande afspraken te maken over onze samenwerking en vinden het van groot belang dat deze niet overschaduwd worden door discussies uit het verleden. We hebben elkaar kunnen vinden in het wederzijds belang om van HEMA een gezond en sterk bedrijf te maken", aldus Jegen.


Hema en zijn franchisenemers leefden al sinds 2009 voor een stuk met elkaar in onvrede. Op basis van het akkoord zal Hema de komende drie jaar een bedrag van 19 miljoen euro betalen aan de leden van VAB, inclusief rente en compensatie. De ruzie tussen de twee partijen draaide over de kosten die de franchisenemers aan het hoofdbedrijf moesten betalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.