Prijsstijgingen helpen winkels aan omzetgroei

Prijsstijgingen helpen winkels aan omzetgroei
De Nederlandse detailhandel heeft in december de omzet met 1 procent zien toenemen. Deze stijging was echter volledig te danken aan hogere prijzen, want het volume nam met 1,5 procent af.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek dinsdag heeft gepubliceerd. In de non-food waren het vooral de kledingzaken en winkels in huishoudelijke artikelen die de omzet zagen toenemen. Minder goed nieuws was er voor textielwinkels en elektronicazaken: zij zagen hun omzet duidelijk dalen in de - vooral voor de elektronicahandel - zeer belangrijke decembermaand.

 

Ook bij postorderbedrijven en webwinkels stagneerde de omzet, stelt het CBS. Tankstations zagen hun omzet met 5 procent toenemen, maar die toename is volledig te danken aan prijsstijgingen aan de pomp. Supermarkten boekten een kleine omzetgroei door hogere prijzen, terwijl speciaalzaken terrein blijven verliezen. Over heel 2011 heeft de Nederlandse detailhandel een omzetgroei van maar 1% geboekt, vooral in het eerste halfjaar. Daarna was er nog maar sprake van beperkte groei, bij stijgende prijzen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top