Prijsstijgingen helpen winkels aan omzetgroei | RetailDetail

Prijsstijgingen helpen winkels aan omzetgroei

Prijsstijgingen helpen winkels aan omzetgroei
De Nederlandse detailhandel heeft in december de omzet met 1 procent zien toenemen. Deze stijging was echter volledig te danken aan hogere prijzen, want het volume nam met 1,5 procent af.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek dinsdag heeft gepubliceerd. In de non-food waren het vooral de kledingzaken en winkels in huishoudelijke artikelen die de omzet zagen toenemen. Minder goed nieuws was er voor textielwinkels en elektronicazaken: zij zagen hun omzet duidelijk dalen in de - vooral voor de elektronicahandel - zeer belangrijke decembermaand.

 

Ook bij postorderbedrijven en webwinkels stagneerde de omzet, stelt het CBS. Tankstations zagen hun omzet met 5 procent toenemen, maar die toename is volledig te danken aan prijsstijgingen aan de pomp. Supermarkten boekten een kleine omzetgroei door hogere prijzen, terwijl speciaalzaken terrein blijven verliezen. Over heel 2011 heeft de Nederlandse detailhandel een omzetgroei van maar 1% geboekt, vooral in het eerste halfjaar. Daarna was er nog maar sprake van beperkte groei, bij stijgende prijzen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.