Retail krijgt weer zicht op groei | RetailDetail

Retail krijgt weer zicht op groei

Retail krijgt weer zicht op groei

De Nederlandse retailsector krijgt dit jaar en volgend jaar weer zicht op groei. Na jaren van laagconjunctuur stijgt het volume weer. De kledingbranche kan hiervan profiteren en ook het volume van doe-het-zelfzaken en woonwinkels kan een impuls krijgen. Dit concludeert ABN Amro in Visie op Retail 2015.

 

Duurzame consumentenartikelen

Ook de kledingbranche, traditioneel conjunctuurgevoelig, kan de vruchten van de stijging plukken. De prijsdruk zal echter groot zal blijven door het overaanbod van kledingwinkels op de Nederlandse markt. Een verbeterend volume van doe-het-zelfzaken en woonwinkels zal dan weer te danken zijn aan de herstellende woningmarkt.

 

De markt voor duurzame consumentenartikelen kende vorig jaar slechts een volumestijging van 1%. Dit werd vrijwel teniet gedaan door een prijsdaling van 0,9 %. Hierdoor bleef de omzet per saldo bijna gelijk aan het voorgaande jaar.

 

Groei te danken aan online

Winkels in consumentenelektronica zagen het volume groeien met 7% onder impuls van vaak grotere (online) aanbieders. Een prijsdaling van bijna 4,5% zorgde er echter voor dat zo’n 2% omzetgroei overbleef. Toch is dit een grote verbetering ten opzichte van 2013, toen de omzet met 8,5 % daalde.

 

De voortdurende opkomst van online retail heeft overigens veel gevolgen voor de hele sector. Terwijl de omzet in de fysieke winkels van retailers tussen 2008 en 2014 met 7% daalde, steeg de online omzet met 134%. Online bestedingen beslaan inmiddels bijna 7% van alle retailbestedingen, maar dat aandeel ligt in de non-foodretail al een stuk hoger door een sterke stijging van online aankopen in een aantal productgroepen. Zo wordt bijna een kwart van de uitgaven aan speelgoed online gedaan en is dit bij kleding al zo'n 15%. Bij foodretail is het slechts 1%, hoewel in 2014 de uitgaven verdubbelden.

 

Tegelijkertijd daalden de verkopen in fysieke winkels fors, waardoor er veel overcapaciteit is en prijzen onder druk staan. Wel verschilt de invloed van online sterk per categorie in de sector. De grootste groei is volgens ABN Amro juist mogelijk in segmenten waar de ommezwaai naar online net is begonnen.

 

Consument verwacht slimme retailer

Technologische innovaties en de rol van internet veranderen consumentenvoorkeuren in een hoog tempo. “De consument verwacht een slimme retailer die continu inspeelt op veranderende wensen op het gebied van persoonlijke benadering, een bijzonder en liefst uniek assortiment, snelheid en service”, vertelt Chris Meijers, sector banker Retail van ABN Amro.

 

“Hierop hebben niet alle retailers een passend antwoord. Het is belangrijk dat zij duidelijke keuzes maken en zich onderscheiden in assortiment, doelgroepbenadering en inspiratie. De rol van de fysieke winkels verandert; de winkel moet inspireren, niet alleen assortiment uitstallen. Het is per locatie de juiste mix van offline en online en service en prijs die de omzet kan vergroten”.

 

Klik hier voor de complete Visie op Retail 2015.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.