Retail rekent toch op recordkerst

Retail rekent toch op recordkerst

De Nederlandse detailhandel rekent voor dit jaar ondanks de crisis toch op een recordomzet met Kerstmis. Nederlanders zullen naar verwachting 790 miljoen euro extra uitgeven, tien miljoen euro meer dan vorig jaar.

Cadeaus kloppen crisis

Dat stelt brancheorganisatie Detailhandel Nederland op basis van de inkoopcijfers van winkeliers. Normaal boekt de hele Nederlandse detailhandel een weekomzet van 1,5 miljard euro, maar vooral het winkelweekeinde vlak voor Kerstmis moet voor een klapper gaan zorgen. Kleding, espressomachines en tablets zijn favoriete om kado te geven, net als dure sieraden.

 

Ook supermarkten rekenen op een enorme toeloop van consumenten. Steeds meer Nederlanders eten het kerstdiner thuis in plaats van in restaurants. De laatste twee weken van het jaar leveren de supers naar verwachting €1,46 miljard aan omzet op, 4,6 procent meer dan vorig jaar, zo blijkt uit voorspellingen van brancheclub Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top