Retail speelt vals met Sinterklaasaanbiedingen

Retail speelt vals met Sinterklaasaanbiedingen

De Consumentenbond heeft uit een onderzoek geconcludeerd dat verschillende retailers klanten bedotten met nepaanbiedingen tijdens de Sinterklaasperiode. Ze doen dit door eerst de prijs te verhogen, om er dan zogezegd opnieuw korting op te geven.

Eerst duurder maken, dan korting geven

"De speelgoedaanbiedingen van Blokker, Bol.com, Intertoys, ToysXL en Wehkamp zijn meestal nep", zegt de Consumentenbond. Die vergeleek 75 prijzen van populair speelgoed aan het begin van deze maand met de prijzen in juli. In veel gevallen is het speelgoed duurder geworden, zelfs wanneer de retailers uitpakken met zogezegde kortingen.

 

"Een Legotrein van Intertoys van 124,99 euro voor 114,99 euro is wellicht aantrekkelijk, maar in juli 2013 kostte dezelfde trein bij Intertoys 99,99 euro. De 'Lego City kustwachthelikopter' kostte bij Wehkamp deze zomer 17,99 euro en in de aanbieding deed Wehkamp alsof het speelgoed flink afgeprijsd was van 29,99 voor 22,99 euro", aldus de Consumentenbond.

 

Merendeel aanbiedingen vals

Bij Bart Smit waren 7 van de 10 aanbiedingen vals, bij Blokker 8 van de 10 en bij Intertoys 17 van de 20. "Om Bart Smit, Blokker, Bol.com, Intertoys, ToysXL en Wehkamp duidelijk te maken dat zij moeten stoppen met nepaanbiedingen, stuurt de Consumentenbond maandag de bedrijven een roe en een waarschuwing van Sinterklaas."

 

Ook bij V&D werden enkele speelgoedaanbiedingen onderzocht, maar daar werden geen onregelmatigheden vastgesteld.

Tags: