Retail speelt vals met Sinterklaasaanbiedingen | RetailDetail

Retail speelt vals met Sinterklaasaanbiedingen

Retail speelt vals met Sinterklaasaanbiedingen

De Consumentenbond heeft uit een onderzoek geconcludeerd dat verschillende retailers klanten bedotten met nepaanbiedingen tijdens de Sinterklaasperiode. Ze doen dit door eerst de prijs te verhogen, om er dan zogezegd opnieuw korting op te geven.

Eerst duurder maken, dan korting geven

"De speelgoedaanbiedingen van Blokker, Bol.com, Intertoys, ToysXL en Wehkamp zijn meestal nep", zegt de Consumentenbond. Die vergeleek 75 prijzen van populair speelgoed aan het begin van deze maand met de prijzen in juli. In veel gevallen is het speelgoed duurder geworden, zelfs wanneer de retailers uitpakken met zogezegde kortingen.

 

"Een Legotrein van Intertoys van 124,99 euro voor 114,99 euro is wellicht aantrekkelijk, maar in juli 2013 kostte dezelfde trein bij Intertoys 99,99 euro. De 'Lego City kustwachthelikopter' kostte bij Wehkamp deze zomer 17,99 euro en in de aanbieding deed Wehkamp alsof het speelgoed flink afgeprijsd was van 29,99 voor 22,99 euro", aldus de Consumentenbond.

 

Merendeel aanbiedingen vals

Bij Bart Smit waren 7 van de 10 aanbiedingen vals, bij Blokker 8 van de 10 en bij Intertoys 17 van de 20. "Om Bart Smit, Blokker, Bol.com, Intertoys, ToysXL en Wehkamp duidelijk te maken dat zij moeten stoppen met nepaanbiedingen, stuurt de Consumentenbond maandag de bedrijven een roe en een waarschuwing van Sinterklaas."

 

Ook bij V&D werden enkele speelgoedaanbiedingen onderzocht, maar daar werden geen onregelmatigheden vastgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.