Start-up analyseert winkelgedrag van consument | RetailDetail

Start-up analyseert winkelgedrag van consument

Start-up analyseert winkelgedrag van consument
http://www.shutterstock.com/nl/pic-247837891/stock-photo-woman-pushing-shopping-cart-in-shopping-mall.html?src=CbbQ8wZwpSrouOiVcnchpA-1-22

De Spaanse start-up Proximus heeft technologie ontwikkeld waarmee het winkelgedrag van klanten kan worden geanalyseerd. Met een chip die in een winkelkarretje kan worden geplaatst, worden de bewegingen van de klant gevolgd.

Route volgen

Zo kunnen handelaars nagaan welke route klanten volgen, of ze stoppen bij speciale promoties en welke producten ze als eerste bekijken. “In onze eerste test realiseerden we dat klanten een bepaalde gang ontweken, omdat het diereneten te dicht bij het einde stond. Toen we het diereneten vervingen door muffins gingen mensen opnieuw die gang in”, zegt Jorge Bueno, CEO van Proximus, aan ecnmag.com.

 

De chips die in de winkelkarretjes en –mandjes worden geplaatst, sturen een signaal uit naar verschillende ontvangers in de winkel. Zo kan het volledige bezoek van een klant in de winkel opgevolgd worden. Zo kan ook nagegaan worden hoe snel de rijen aan de kassa’s gaan. Handelaars kunnen al die informatie eenvoudig bereiken via een website.

 

Daarnaast stuurt het systeem ook waarschuwingen uit wanneer er bepaalde gebeurtenissen zijn. Als een bepaalde afdeling van de winkel dus ontweken wordt, dan zullen gebruikers van het systeem daarvan op de hoogte worden gebracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.