Steeds meer ziekteverzuim winkelpersoneel | RetailDetail

Steeds meer ziekteverzuim winkelpersoneel

Steeds meer ziekteverzuim winkelpersoneel
http://www.shutterstock.com/nl/pic-94087123/stock-photo-dramatic-desaturated-image-of-a-sick-man-laying-in-bed-with-fever.html?src=4Y8Px3i7Y8ClKpuTzF5Mbg-1-43

Het ziekteverzuim bij winkelpersoneel is in 2015 naar een recordhoogte gestegen. Het gemiddelde in de winkelsector steeg naar 5,9% en is zo veel hoger dan het nationale gemiddelde van 3,5%.

Verveling

De online concurrentie zou volgens een landelijk onderzoek van dienstverlener Capability een belangrijke factor zijn in het ziekteverzuim. "Veel mensen komen wel de winkels binnen om producten te bekijken, maar bestellen vervolgens via internet", zegt Titus Kramer, directeur van Capability, aan de NOS. "Men kan de deal niet afmaken en dat geeft de verkoper steeds vaker een onbevredigd gevoel."

 

Ook het dalende aantal klanten en de bijhorende verveling zorgt er volgens Capability voor dat het winkelpersoneel zich steeds vaker een dagje ziek meldt. Het ontbreken van een baangarantie is ook een factor binnen het probleem.

 

Het hoge aandeel ziekteverzuim bij winkelpersoneel wordt nog duidelijker wanneer het wordt vergeleken met de hoofdkantoren van de verschillende ketens: daar is het gemiddelde ziekteverzuim met 3,1% een stuk lager dan in de filialen van de winkelketens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.