Stevige stijging omzet Dorcas-winkels

Stevige stijging omzet Dorcas-winkels
De goededoelenwinkels van Dorcas hebben de omzet over 2011 met 16,9 procent zien toenemen tot 1,5 miljoen euro. De organisatie is van plan de komende periode het aantal eigen winkels verder uit te breiden.

Na aftrek van kosten hebben de winkels 900.000 euro kunnen overmaken naar de allerarmsten in Oost-Europa en Afrika. Het aantal winkels werd aan het eind van het jaar uitgebreid naar veertien met de opening van een vestiging in Broek op Langedijk. Dit voorjaar moet de vijftiende vestiging opengaan in Nijkerk. De organisatie, die volledig draait op vrijwilligers, hoopt ook daarna het aantal vestigingen verder te kunnen uitbouwen.

 

Afhankelijk van vrijwilligers

De winkels van Dorcas verkopen nieuwe en tweedehands artikelen die gedoneerd worden en die niet geschikt zijn om aan hulpbehoevenden te worden weggegeven. Dit betreft onder meer boeken, speelgoed, spelletjes, serviesgoed en meubilair. De winkels krijgen een subsidie van 141.000 euro van de overheid en worden bemand door vrijwilligers. Daardoor zijn huisvestigingslasten de voornaamste kostenpost van de winkelketen. Dorcas is christelijk geïnspireerd.

 

De opening van winkels past in een internationale trend waarbij goede doelen steeds vaker via winkels aan fondsenwerving doen. Vooral in het Verenigd Koninkrijk hebben veel goede doelen een groot eigen netwerk aan winkels. De steeds grotere beschikbaarheid van vestigingspunten op vooral B-locaties heeft de groei van dit soort winkels aangewakkerd. Veel vastgoedbedrijven die geen nieuwe commerciële huurder kunnen vinden, kiezen voor een goede doelenhuurder tegen een verlaagde huurprijs omdat dit voor de uitstraling van het winkelcentrum of de winkelstraat beter staat dan een leegstaand pand.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top