Stevige stijging omzet Dorcas-winkels

Stevige stijging omzet Dorcas-winkels
De goededoelenwinkels van Dorcas hebben de omzet over 2011 met 16,9 procent zien toenemen tot 1,5 miljoen euro. De organisatie is van plan de komende periode het aantal eigen winkels verder uit te breiden.

Na aftrek van kosten hebben de winkels 900.000 euro kunnen overmaken naar de allerarmsten in Oost-Europa en Afrika. Het aantal winkels werd aan het eind van het jaar uitgebreid naar veertien met de opening van een vestiging in Broek op Langedijk. Dit voorjaar moet de vijftiende vestiging opengaan in Nijkerk. De organisatie, die volledig draait op vrijwilligers, hoopt ook daarna het aantal vestigingen verder te kunnen uitbouwen.

 

Afhankelijk van vrijwilligers

De winkels van Dorcas verkopen nieuwe en tweedehands artikelen die gedoneerd worden en die niet geschikt zijn om aan hulpbehoevenden te worden weggegeven. Dit betreft onder meer boeken, speelgoed, spelletjes, serviesgoed en meubilair. De winkels krijgen een subsidie van 141.000 euro van de overheid en worden bemand door vrijwilligers. Daardoor zijn huisvestigingslasten de voornaamste kostenpost van de winkelketen. Dorcas is christelijk geïnspireerd.

 

De opening van winkels past in een internationale trend waarbij goede doelen steeds vaker via winkels aan fondsenwerving doen. Vooral in het Verenigd Koninkrijk hebben veel goede doelen een groot eigen netwerk aan winkels. De steeds grotere beschikbaarheid van vestigingspunten op vooral B-locaties heeft de groei van dit soort winkels aangewakkerd. Veel vastgoedbedrijven die geen nieuwe commerciële huurder kunnen vinden, kiezen voor een goede doelenhuurder tegen een verlaagde huurprijs omdat dit voor de uitstraling van het winkelcentrum of de winkelstraat beter staat dan een leegstaand pand.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Back to top