Stevige stijging omzet Dorcas-winkels

Stevige stijging omzet Dorcas-winkels
De goededoelenwinkels van Dorcas hebben de omzet over 2011 met 16,9 procent zien toenemen tot 1,5 miljoen euro. De organisatie is van plan de komende periode het aantal eigen winkels verder uit te breiden.

Na aftrek van kosten hebben de winkels 900.000 euro kunnen overmaken naar de allerarmsten in Oost-Europa en Afrika. Het aantal winkels werd aan het eind van het jaar uitgebreid naar veertien met de opening van een vestiging in Broek op Langedijk. Dit voorjaar moet de vijftiende vestiging opengaan in Nijkerk. De organisatie, die volledig draait op vrijwilligers, hoopt ook daarna het aantal vestigingen verder te kunnen uitbouwen.

 

Afhankelijk van vrijwilligers

De winkels van Dorcas verkopen nieuwe en tweedehands artikelen die gedoneerd worden en die niet geschikt zijn om aan hulpbehoevenden te worden weggegeven. Dit betreft onder meer boeken, speelgoed, spelletjes, serviesgoed en meubilair. De winkels krijgen een subsidie van 141.000 euro van de overheid en worden bemand door vrijwilligers. Daardoor zijn huisvestigingslasten de voornaamste kostenpost van de winkelketen. Dorcas is christelijk geïnspireerd.

 

De opening van winkels past in een internationale trend waarbij goede doelen steeds vaker via winkels aan fondsenwerving doen. Vooral in het Verenigd Koninkrijk hebben veel goede doelen een groot eigen netwerk aan winkels. De steeds grotere beschikbaarheid van vestigingspunten op vooral B-locaties heeft de groei van dit soort winkels aangewakkerd. Veel vastgoedbedrijven die geen nieuwe commerciële huurder kunnen vinden, kiezen voor een goede doelenhuurder tegen een verlaagde huurprijs omdat dit voor de uitstraling van het winkelcentrum of de winkelstraat beter staat dan een leegstaand pand.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Back to top