Stevige stijging omzet Dorcas-winkels | RetailDetail

Stevige stijging omzet Dorcas-winkels

Stevige stijging omzet Dorcas-winkels
De goededoelenwinkels van Dorcas hebben de omzet over 2011 met 16,9 procent zien toenemen tot 1,5 miljoen euro. De organisatie is van plan de komende periode het aantal eigen winkels verder uit te breiden.

Na aftrek van kosten hebben de winkels 900.000 euro kunnen overmaken naar de allerarmsten in Oost-Europa en Afrika. Het aantal winkels werd aan het eind van het jaar uitgebreid naar veertien met de opening van een vestiging in Broek op Langedijk. Dit voorjaar moet de vijftiende vestiging opengaan in Nijkerk. De organisatie, die volledig draait op vrijwilligers, hoopt ook daarna het aantal vestigingen verder te kunnen uitbouwen.

 

Afhankelijk van vrijwilligers

De winkels van Dorcas verkopen nieuwe en tweedehands artikelen die gedoneerd worden en die niet geschikt zijn om aan hulpbehoevenden te worden weggegeven. Dit betreft onder meer boeken, speelgoed, spelletjes, serviesgoed en meubilair. De winkels krijgen een subsidie van 141.000 euro van de overheid en worden bemand door vrijwilligers. Daardoor zijn huisvestigingslasten de voornaamste kostenpost van de winkelketen. Dorcas is christelijk geïnspireerd.

 

De opening van winkels past in een internationale trend waarbij goede doelen steeds vaker via winkels aan fondsenwerving doen. Vooral in het Verenigd Koninkrijk hebben veel goede doelen een groot eigen netwerk aan winkels. De steeds grotere beschikbaarheid van vestigingspunten op vooral B-locaties heeft de groei van dit soort winkels aangewakkerd. Veel vastgoedbedrijven die geen nieuwe commerciële huurder kunnen vinden, kiezen voor een goede doelenhuurder tegen een verlaagde huurprijs omdat dit voor de uitstraling van het winkelcentrum of de winkelstraat beter staat dan een leegstaand pand.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.