Supermarkten stoten minder CO2 uit | RetailDetail

Supermarkten stoten minder CO2 uit

Supermarkten stoten minder CO2 uit

De Nederlandse supermarkten zijn er voor het vierde jaar op rij in geslaagd om minder CO2 uit te stoten. Met een energiebesparing van bijna 3 procent overtroffen ze zelfs de doelstelling van 2 procent.

Voorsprong op doelstellingen

Sinds 1995 is de efficiëntie van het energieverbruik van supermarkten met 30,6 procent verbeterd. Daardoor werd er 442 kiloton CO2 minder uitgestoten, gelijkwaardig aan een file van ongeveer 1.350 kilometer. Binnen het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel werd in 2010 afgesproken om jaarlijks het energieverbruik met twee procent terug te dringen, sindsdien werd elk jaar die doelstelling al gehaald.

 

In 2014 kochten supermarkten voor 898.356 kWh aan duurzaam opgewekte energie, dat is goed voor 57 procent van alle verbruikte energie bij supermarkten. Hiermee loopt de branche ver vooruit op de doelstelling om tegen 2020 20 procent duurzame energie te verbruiken.

 

De meeste energiebesparing wordt gehaald bij koelen & vriezen, verlichting en verwarming. Zo maken steeds meer supermarkten gebruik van ledverlichting en worden er bij de ingang van de winkels sluizen gebouwd om de warmte in het gebouw te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.