Taxfree-verkopen Schiphol onder druk | RetailDetail

Taxfree-verkopen Schiphol onder druk

Taxfree-verkopen Schiphol onder druk

Het afgelopen jaar zagen winkels en restaurants op luchthaven Schiphol de gemiddelde besteding van passagiers met 4,8 procent dalen naar amper 15,89 euro per vertrek. De totale omzet uit de winkels is nog wel gestegen door de opening van nieuwe taxfreeshops.

Taxfreeshops verkochten minder ondanks toename reizigers

Volgens de directie van de luchthaven wordt de teruggang van de gemiddelde besteding wordt vooral veroorzaakt door het lage consumentenvertrouwen, dat ervoor zou zorgen dat consumenten de hand op de knip houden. Zelfs de toename van het aantal passagiers dat vanaf Schiphol vertrok, of op de luchthaven een tussenlanding maakte, was onvoldoende om de dalende bestedingen te compenseren.

 

De daling komt evenwel vooral voor rekening van de bedrijven die de winkels op de luchthaven exploiteren. De cijfers van Schiphol wijzen immers uit dat de luchthaven zelf 139 miljoen euro overhield aan winkelhuur en concessies, drie miljoen euro meer dan een jaar eerder. Zo droegen de winkels bij aan de stijging van de winstgevendheid van Schiphol, die met 15 procent groeide naar 227 miljoen.

 

De omzet van de luchthaven kwam in totaal uit op 1,4 miljard euro, wat 2 procent meer is dan een jaar eerder. De winst vloeit voor een deel terug naar de aandeelhouders, landelijke, regionale en lokale overheden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hema onthoofdt eigen franchiseorganisatie

10/08/2018

Hema heeft de franchiseovereenkomst met de ondernemers aan het hoofd van haar franchiseorganisatie, samen goed voor 24 winkels, opgezegd. Er is al een tijdje fikse ruzie over de bijdrage die franchisenemers moeten afstaan voor onlineverkopen. 

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.