Toys “R” Us krijgt toch nog een tweede leven

Het failliete Toys “R” Us wordt waarschijnlijk toch opnieuw tot leven gewekt: de geplande verkoop van de merkrechten is geannuleerd en schuldeisers willen een nieuwe retailgroep oprichten.

 

Schuldeisers houden Toys “R” Us zelf

Aan de hand van de bestaande licenties en gewapend met de bekende merknaam willen de kredietverstrekkers, die Toys “R” Us en zusterketen Babies “R” Us bij het faillissement in handen kregen, nu een nieuw retailbedrijf opstarten. Dat schrijft Bloomberg op basis van gerechtelijke documenten. Oorspronkelijk zou het resterende intellectuele eigendom te koop worden gesteld, zodat een overnemer de naam Toys “R” Us kon gebruiken. Dat hebben de kredietfondsen nu herroepen: ze willen zelf aan de slag met de overblijfselen van de keten, ook met de naam en eventueel zelfs de mascotte van het merk, de giraf Geoffrey. 

 

Het merk onderbrengen in een nieuw, onafhankelijk bedrijf in de Verenigde Staten is de beste optie voor alle 'stakeholders', klinkt het (lees: de kredietfondsen vrezen dat een verkoop niet genoeg zou opbrengen). Dan proberen ze het liever eens zelf, al is er nog onenigheid onder de kredietverstrekkers zelf. Zo heeft de mogelijke doorstart van Toys “R” Us in Azië tot ruzie geleid over hoeveel de Aziatische winkels nu moeten betalen om de merknaam verder te mogen gebruiken.

 

Te laat voor kerstperiode

Er kwam bovendien veel kritiek op de ontmanteling van Toys “R” Us door diezelfde schuldeisers in de nasleep van het faillissement. Vakbonden en belangengroeperingen voeren sinds de winkelsluitingen campagne tegen de manier waarop de huidige eigenaars iedereen op straat hebben gezet en eisen de oprichting van een vergoedingsfonds voor getroffen ex-werknemers. 

 

Om opnieuw te kunnen starten zal er ook weer flink geïnvesteerd moeten worden, aangezien alle distributiecentra en winkels ondertussen verkocht zijn. Verder is het nog maar de vraag of alle leveranciers onmiddellijk weer bereid zullen zijn om in zee te gaan met de nieuwe speelgoedketen. Om de lucratieve eindejaarperiode, waarin Toys “R” Us normaal ruim een derde van zijn jaaromzet realiseert, nog te halen, is het daarom wellicht al te laat.