Unilever heeft beste bevoorradingsketen | RetailDetail

Unilever heeft beste bevoorradingsketen

Unilever heeft beste bevoorradingsketen

Unilever is andermaal als beste uit de bus gekomen in de rangschikking van Europese bedrijven met de beste bevoorradingsketen. De producent van levensmiddelen en producten voor persoonlijke verzorging ging de kledinggroepen Inditex en H&M vooraf.

Flexibiliteit loont voor Unilever

Voor de Europese ranglijst kwam Unilever net als vorig jaar als beste uit de test: het concern kan zijn productie flexibel afstemmen op de vraag. Voorts is het sterk in het aanpassen van zijn producten en volgt het de levenscyclus van een product nauwgezet op.

 

Inditex kreeg lof voor zijn oog voor detail. Het bedrijf kan zijn ontwerpen eveneens snel aanpassen op basis van gegevens uit de winkels. H&M wordt dan weer geloofd voor het beheer van de levenscyclus van zijn goederen. Het bedrijf is ook sterk in het gebruik van sociale media om zijn vraagpatroon in te schatten.

 

Onderzoeks- en adviesbedrijf Gartner maakt elk jaar Supply Chain Tops op. Die zetten de bedrijven die het meest efficiënt inspelen op de vraag naar hun producten in het spotlicht. Daarbij wordt rekening gehouden met de omzetgroei, met de rotatie van de voorraden en met de mening van logistieke specialisten. Na de top drie volgen op de Europese lijst Nestlé, BASF, BMW, Volkswagen, AstraZeneca, Danone en L'Oréal.

 

Wereldwijd komt Unilever op de vierde plaats. Apple, Mc Donald's en Amazon.com bezetten daar het podium, Intel maakt de top-5 compleet. Voor Apple is het al de zesde opeenvolgende maal dat het als beste uit de bus komt. De tweede Europese groep – Inditex – strandt wereldwijd op de twaalfde stek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.