Unilever heeft beste bevoorradingsketen

Unilever heeft beste bevoorradingsketen

Unilever is andermaal als beste uit de bus gekomen in de rangschikking van Europese bedrijven met de beste bevoorradingsketen. De producent van levensmiddelen en producten voor persoonlijke verzorging ging de kledinggroepen Inditex en H&M vooraf.

Flexibiliteit loont voor Unilever

Voor de Europese ranglijst kwam Unilever net als vorig jaar als beste uit de test: het concern kan zijn productie flexibel afstemmen op de vraag. Voorts is het sterk in het aanpassen van zijn producten en volgt het de levenscyclus van een product nauwgezet op.

 

Inditex kreeg lof voor zijn oog voor detail. Het bedrijf kan zijn ontwerpen eveneens snel aanpassen op basis van gegevens uit de winkels. H&M wordt dan weer geloofd voor het beheer van de levenscyclus van zijn goederen. Het bedrijf is ook sterk in het gebruik van sociale media om zijn vraagpatroon in te schatten.

 

Onderzoeks- en adviesbedrijf Gartner maakt elk jaar Supply Chain Tops op. Die zetten de bedrijven die het meest efficiënt inspelen op de vraag naar hun producten in het spotlicht. Daarbij wordt rekening gehouden met de omzetgroei, met de rotatie van de voorraden en met de mening van logistieke specialisten. Na de top drie volgen op de Europese lijst Nestlé, BASF, BMW, Volkswagen, AstraZeneca, Danone en L'Oréal.

 

Wereldwijd komt Unilever op de vierde plaats. Apple, Mc Donald's en Amazon.com bezetten daar het podium, Intel maakt de top-5 compleet. Voor Apple is het al de zesde opeenvolgende maal dat het als beste uit de bus komt. De tweede Europese groep – Inditex – strandt wereldwijd op de twaalfde stek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

De Nederlandse winkelketen Hema heeft nog grote plannen in Duitsland. De komende drie jaar wil het er immers minstens 70 nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft het in Duitsland slechts 11 winkels.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Back to top