Unilever heeft beste bevoorradingsketen

Unilever heeft beste bevoorradingsketen

Unilever is andermaal als beste uit de bus gekomen in de rangschikking van Europese bedrijven met de beste bevoorradingsketen. De producent van levensmiddelen en producten voor persoonlijke verzorging ging de kledinggroepen Inditex en H&M vooraf.

Flexibiliteit loont voor Unilever

Voor de Europese ranglijst kwam Unilever net als vorig jaar als beste uit de test: het concern kan zijn productie flexibel afstemmen op de vraag. Voorts is het sterk in het aanpassen van zijn producten en volgt het de levenscyclus van een product nauwgezet op.

 

Inditex kreeg lof voor zijn oog voor detail. Het bedrijf kan zijn ontwerpen eveneens snel aanpassen op basis van gegevens uit de winkels. H&M wordt dan weer geloofd voor het beheer van de levenscyclus van zijn goederen. Het bedrijf is ook sterk in het gebruik van sociale media om zijn vraagpatroon in te schatten.

 

Onderzoeks- en adviesbedrijf Gartner maakt elk jaar Supply Chain Tops op. Die zetten de bedrijven die het meest efficiënt inspelen op de vraag naar hun producten in het spotlicht. Daarbij wordt rekening gehouden met de omzetgroei, met de rotatie van de voorraden en met de mening van logistieke specialisten. Na de top drie volgen op de Europese lijst Nestlé, BASF, BMW, Volkswagen, AstraZeneca, Danone en L'Oréal.

 

Wereldwijd komt Unilever op de vierde plaats. Apple, Mc Donald's en Amazon.com bezetten daar het podium, Intel maakt de top-5 compleet. Voor Apple is het al de zesde opeenvolgende maal dat het als beste uit de bus komt. De tweede Europese groep – Inditex – strandt wereldwijd op de twaalfde stek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top