Vakbond stelt V&D ultimatum | RetailDetail

Vakbond stelt V&D ultimatum

Vakbond stelt V&D ultimatum

FNV Bondgenoten heeft warenhuisketen V&D een ultimatum gesteld rond de ontslagregeling voor werknemers van het te sluiten distributiecentrum in het Groningse Aduard. Als V&D niet voor maandag 12 augustus om 13 uur over de brug komt met betere voorwaarden, komt de vakbond met acties.

Aanbod 30% minder dan afgesproken

V&D maakte enkele maanden geleden bekend het distributiecentrum in Aduard te gaan sluiten. Sindsdien liggen warenhuisconcern en vakbonden overhoop over de regeling voor het te vertrekken personeel. De 109 medewerkers willen een vergoeding op basis van de kantonrechtersformule zoals die tot recent gold. Hierin krijgen medewerkers gemiddeld ongeveer een maand salaris mee per gewerkt jaar. V&D wil daar echter niet aan en biedt een vergoeding die 30 procent onder de afspraak ligt die in 2012 nog werd vastgelegd in een sociaal plan.

 

V&D denkt daarmee een eerlijk en goed aanbod te hebben gedaan aan de werknemers. "We vinden het onbegrijpelijk dat ons eindbod voor het sociaal plan niet is geaccepteerd door FNV. We zijn dan ook overtuigd dat we een verantwoord en evenwichtig eindbod hebben gedaan, gezien de huidige situatie van ons bedrijf", stelt een woordvoerder. Gezien de deplorabele toestand in de Nederlandse retailsector zouden heel luxe regelingen niet meer mogelijk zijn.

 

FNV alleen in het verweer

Opvallend is dat FNV in het protest alleen staat, want collega-bond CNV is wel akkoord gegaan met de door V&D aangeboden regeling. Daarmee is Aduard een nieuw voorbeeld van de nieuwe koers van FNV, dat weer meer gericht is op acties. Eerder dit jaar werden onder meer bij Albert Heijn al acties gevoerd in de distributiecentra.

 

Het distributiecentrum van V&D in Aduard moet komend jaar de deuren sluiten. Dit maakt deel uit van een grotere reorganisatie, waarbij ook bij het service center van het warenhuisbedrijf in Amsterdam zestig banen worden geschrapt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Hudson’s Bay schroeft Nederlandse ambities terug

22/02/2018

De komende weken openen drie vestigingen van Hudson’s Bay de deuren in Nederland. Het gaat over warenhuizen in Enschede, Amersfoort en Haarlem. Wel schroeft de keten ondertussen de ambities terug.

Back to top