Vakcentrum wil Nederlandse Franchise Code snel invoeren | RetailDetail

Vakcentrum wil Nederlandse Franchise Code snel invoeren

Vakcentrum wil Nederlandse Franchise Code snel invoeren

Het Vakcentrum, de brancheorganisatie voor zelfstandige levensmiddelenretailers, wil zo snel mogelijk de Nederlandse Franchise Code invoeren. Dat zegt het na tal van reacties van zijn leden.

"Hoog op de agenda"

"Gezien het grote aantal positieve reacties van franchisenemers is het duidelijk dat de totstandkoming van regels die de franchiserelatie verbeteren hoog op de agenda staat. Het is tijd om het net op te halen, een punt te zetten achter de discussie en de NFC zo snel mogelijk definitief in te voeren. Daarbij is een wettelijke verankering noodzakelijk", aldus voorzitter Harrie ten Have.

 

In de NFC staan een aantal spelregels voor zowel de franchisenemer als de franchisegever. Zo biedt de NFC bescherming in de precontractuele fase, is er een brede interpretatie van het begrip franchise en komt er een verbod op het opleggen van eenzijdige wijzigingen.

 

Hoewel de meerderheid van de reacties positief waren, waren er ook nog enkele die bezwaren hebben. Franchisegevers vinden bijvoorbeeld de definitie van franchise te breed, die ook van toepassing is op contracten die onder een andere naam zoals huurovereenkomst of side letter werken. Franchisegevers vinden de NFC ook te dwingend en vrezen dat ze niet meer de vrijheid krijgen om met iedereen een contract af te sluiten.

 

"De brede definitie doet volgens het Vakcentrum recht aan de werkelijkheid. Zo worden in de praktijk veel overeenkomsten naast de franchiseovereenkomst aangeboden met aanvullende bepalingen", stelt de brancheorganisatie in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.