V&D maakt flink verlies

V&D maakt flink verlies

Warenhuisketen V&D heeft in 2013 een nettoverlies geleden van 42 miljoen euro. Dat zou volgens het bedrijf te wijten zijn aan de reorganisatie die het momenteel aan het doorvoeren is.

Reorganisatie

Het verlies is meer dan een verdubbeling het verlies van 19,2 miljoen euro dat V&D in 2012 maakte. 26 miljoen euro werd toegeschreven aan een eenmalige last die het bedrijf heeft genomen voor de lopende reorganisatie. Zo sloot het al een distributiecentrum in Aduard en is het bezig met de verbouwing van 27 filialen. Wordt die eenmalige last niet in rekening gebracht, dan is het verlies dus net iets kleiner dan een jaar voorheen.

 

Ook de omzet daalde met vier procent, naar 619 miljoen euro. “Op zich is het een knappe prestatie om de omzet op een verlies van vier procent te houden terwijl het branchebreed op zeven procent in de min ligt”, zegt marketingexpert Paul Moers in het Algemeen Dagblad. “Dat is volgens vooral te danken aan zusterformule La Place. Deze cijfers geven dus een vertekend beeld. En met één zo’n pareltje red je het niet.”

 

De eerste vernieuwde V&D opende vorige week in Leiden, in aanwezigheid van topman Jacob de Jonge, die in januari 2013 de touwtjes in handen kreeg. Naast het vernieuwde interieur kiest De Jonge er voor om het aantal huismerken terug te dringen, ten voordele van de A-merken. Daarmee maakt hij een ommekeer ten opzichte van de huismerkenstrategie die zijn voorganger in 2012 uittekende.

 

Tags: