V&D maakt flink verlies | RetailDetail

V&D maakt flink verlies

V&D maakt flink verlies

Warenhuisketen V&D heeft in 2013 een nettoverlies geleden van 42 miljoen euro. Dat zou volgens het bedrijf te wijten zijn aan de reorganisatie die het momenteel aan het doorvoeren is.

Reorganisatie

Het verlies is meer dan een verdubbeling het verlies van 19,2 miljoen euro dat V&D in 2012 maakte. 26 miljoen euro werd toegeschreven aan een eenmalige last die het bedrijf heeft genomen voor de lopende reorganisatie. Zo sloot het al een distributiecentrum in Aduard en is het bezig met de verbouwing van 27 filialen. Wordt die eenmalige last niet in rekening gebracht, dan is het verlies dus net iets kleiner dan een jaar voorheen.

 

Ook de omzet daalde met vier procent, naar 619 miljoen euro. “Op zich is het een knappe prestatie om de omzet op een verlies van vier procent te houden terwijl het branchebreed op zeven procent in de min ligt”, zegt marketingexpert Paul Moers in het Algemeen Dagblad. “Dat is volgens vooral te danken aan zusterformule La Place. Deze cijfers geven dus een vertekend beeld. En met één zo’n pareltje red je het niet.”

 

De eerste vernieuwde V&D opende vorige week in Leiden, in aanwezigheid van topman Jacob de Jonge, die in januari 2013 de touwtjes in handen kreeg. Naast het vernieuwde interieur kiest De Jonge er voor om het aantal huismerken terug te dringen, ten voordele van de A-merken. Daarmee maakt hij een ommekeer ten opzichte van de huismerkenstrategie die zijn voorganger in 2012 uittekende.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.