V&D maakt flink verlies | RetailDetail

V&D maakt flink verlies

V&D maakt flink verlies

Warenhuisketen V&D heeft in 2013 een nettoverlies geleden van 42 miljoen euro. Dat zou volgens het bedrijf te wijten zijn aan de reorganisatie die het momenteel aan het doorvoeren is.

Reorganisatie

Het verlies is meer dan een verdubbeling het verlies van 19,2 miljoen euro dat V&D in 2012 maakte. 26 miljoen euro werd toegeschreven aan een eenmalige last die het bedrijf heeft genomen voor de lopende reorganisatie. Zo sloot het al een distributiecentrum in Aduard en is het bezig met de verbouwing van 27 filialen. Wordt die eenmalige last niet in rekening gebracht, dan is het verlies dus net iets kleiner dan een jaar voorheen.

 

Ook de omzet daalde met vier procent, naar 619 miljoen euro. “Op zich is het een knappe prestatie om de omzet op een verlies van vier procent te houden terwijl het branchebreed op zeven procent in de min ligt”, zegt marketingexpert Paul Moers in het Algemeen Dagblad. “Dat is volgens vooral te danken aan zusterformule La Place. Deze cijfers geven dus een vertekend beeld. En met één zo’n pareltje red je het niet.”

 

De eerste vernieuwde V&D opende vorige week in Leiden, in aanwezigheid van topman Jacob de Jonge, die in januari 2013 de touwtjes in handen kreeg. Naast het vernieuwde interieur kiest De Jonge er voor om het aantal huismerken terug te dringen, ten voordele van de A-merken. Daarmee maakt hij een ommekeer ten opzichte van de huismerkenstrategie die zijn voorganger in 2012 uittekende.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.