V&D wil binnen 2 jaar weer winstgevend zijn | RetailDetail

V&D wil binnen 2 jaar weer winstgevend zijn

V&D wil binnen 2 jaar weer winstgevend zijn

Warenhuisketen V&D heeft vandaag zijn nieuwe strategie voor de toekomst bekendgemaakt: het assortiment wordt ook aangepakt en zal zich nu vooral op vrouwen focussen. Zo wil de keten tegen 2017 opnieuw winstgevend zijn.

Eigen merken belangrijker maken

Volgens CEO John van der Ent had V&D "de laatste jaren geen degelijk assortiment": er werden te veel producten verkocht die ook in andere winkels te vinden zijn en de keten had daarnaast te weinig aandacht voor eigen merken. "Dat moeten niet een paar eigen merken zijn waar we eigenlijk niet trots op zijn, maar we hebben met La Place het beste voorbeeld van een sterk eigen merk in huis", zei de topman tijdens een presentatie.

 

Het merk La Place zal dan ook belangrijker worden in de toekomst en zal niet enkel meer gebruikt worden voor etenswaren: ook artikels uit de productgroepen Bad & Body of Home & Leisure zullen er gebruik van maken.

 

Focus op trouwe klant

De inkoop van producten zal voortaan ook meer lokaal gestuurd worden en minder vanuit het hoofdkantoor. Ook komt er meer aandacht voor onder andere vrouwenmode: V&D wil zich terug richten op de trouwste klanten van de keten en dat zijn in de eerste plaats vrouwen van 35 tot 65 jaar.

 

Al deze veranderingen zullen wel nog steeds gepaard gaan met een reorganisatie binnen het bedrijf: de loonkosten moeten nog steeds omlaag en V&D wil dankzij eenzijdige loonmaatregelen 10 miljoen euro besparen. Eerder stelde het een loonsverlaging van 5,8 procent voor, maar dat stuitte op bijzonder veel protest van de werknemers en vakbonden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.