Vergrijzing biedt retailers kansen, als ze luisteren | RetailDetail

Vergrijzing biedt retailers kansen, als ze luisteren

Vergrijzing biedt retailers kansen, als ze luisteren
Shutterstock

Twee op de drie ondernemers spelen nog niet in op vergrijzing, hoewel 65-plussers straks naar schatting 35% van de totale consumentenbestedingen voor hun rekening nemen.

Bestedingen in foodretail stijgen

Over vijftien jaar zullen er naar verwachting 4,25 miljoen 65-plussers zijn, die ook steeds meer te besteden hebben. Deze fitte senioren hebben immers een andere levensstijl, maar zorgen ook voor meer vraag naar producten en diensten voor langer zelfstandig wonen. Foodretail, gezondheid en persoonlijke diensten, recreatie en cultuur en vervoer zijn de sectoren waar de bestedingen het meest zullen stijgen, verwacht ING Economisch Bureau in haar rapport Vergrijzing als kans.

 

Ondernemers kunnen onder andere op de groeiende vergrijzing inspelen door producten en diensten te ontwikkelen voor:  

•    Ontzorgen: (zorg)diensten aan huis om ouderen langer zelfstandig te laten wonen, thuisbezorging van voeding of maaltijden en nieuwe woon(zorg)concepten.
•    Verbinden: ontwikkelen van slimme (online) platformen die vraag en aanbod koppelen (zorg/diensten, sociale netwerken en meenschappelijke woonconcepten.
•    Vergemakkelijken: domotica (huisautomatisering), Internet of things, persoonlijke mobiliteit en winkels en gebouwen toegankelijker maken.
•    Leuker maken: inspelen op de groeiende behoefte aan recreatie (reizen, wellness, sport) en zelfontwikkeling (cultuur en onderwijs).
 

Kansen voor kwaliteit en service  

In supermarkten gaan de ouderen ruim 10,5 miljard euro uitgeven, bijna 20% meer dan de 9 miljard van dit jaar. Het aantal senioren neemt immers toe van 3 miljoen naar bijna 3,5 miljoen en ook hun besteding per persoon klimt. De senior van de toekomst is gemiddeld welvarender, woont langer zelfstandig en heeft vaker een eenpersoonshuishouden. Hierdoor stijgt de seniorenomzet sterker dan de totale supermarktomzet.

 

Ouderen verwachten echter meer van de winkel dan alleen lage prijzen: toekomstige klanten op leeftijd hebben meer aandacht voor gezondheid en waarderen het sociale aspect van boodschappen doen. Aan de bovenkant van de markt komt meer ruimte voor kwalitatief betere en luxueuzere producten. Supermarkten kunnen de oudere klant ook aan zich binden met service. “De supermarkten die het best naar de oudere klant luisteren hebben een streepje voor, op lokaal niveau zijn de verschillen groot en daar ligt ruimte om je te onderscheiden”, aldus Dirk Mulder van ING.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.